기사명 |
김수근과 김중업 건축의 지역성 구현에 관한 비교 연구 / A Study on the Revealing of Regionality in Kim Su-Keun and Kim Jung-Up's Architecture |
저자명 |
이승헌 |
발행사 |
한국건축역사학회 |
수록사항 |
건축역사연구(한국건축역사학회지) , v.13 n.3(2004-09) |
페이지 |
시작페이지(37) 총페이지(14) |
ISSN |
15981142 |
주제분류 |
역사 |
주제어 |
김수근 ; 김중업 ; 지역성 ; 구현 ; 친숙함 ; 낯섦 ; 열림 ; 재현 ; 추상 ; 현시//Kim Su-Keun ; Kim Jung-Up ; Regionality ; Revealing ; Familiarity ; Unfamiliarity ; Opening ; Representation ; Abstract ; Revelation |
요약1 |
본 연구에서는 우선 ‘지역성 구현’의 의미와 방법을 기존의 방식과는 다른 독창적인 어휘로 재정립하고, 그것을 바탕으로 김수근과 김중업의 건축을 비판적으로 비교하며 재평가하고자 한다. 이를 통해 지역성을 망각하는 만연된 ‘친숙함’과 지역성을 배려하지 않는 의미없는 ‘낯섦’을 경각시켜, 현대의 문명 속에서도 삶의 터가 가진 내면적 본질을 반영한 지역건축의 실현 가능성을 밝히는 데 본 연구의 의의를 둔다. 이로써 지역성을 토속적, 전승적, 재현적인 관점에서 구현하려는 구태의연한 방식에서 벗어나, 함축적이며 창의적인 관점에서 맥락의 변화에 끊임없는 새로움으로 대응해 자기 정체성을 구현할 수 있는 방법을 모색하고자 한다. |
요약2 |
Presentation is the way of revealing regionality that is hidden into the inner world. The expression of regionality has to be based on the origin and at the same time created newness as always suitable for the present through combination of 'familiarity' and 'unfamiliarity'. Regionality that has been maintained even under the application modern trends, spirits, technologies and materials should be now disclosed. Creating new forms that reflect regionality is possible only when a keen sense(emotion) always focusing on the essence of the earth works together with foresight(imaginative power) clarifying global pattern changes, under high tensions between both of them. Kim Su-Keun succeeded in reinterpreting traditional spaces, but failed in communicating patterns of life, ultimately revealing stiffness with no tension and no creativity. Kim Jung-Up could not draw out a whole meaning of relations among traditional fragments or relations between them and the present. He only borrowed such fragments from the view of formative art. For 'disclosed abstract', 'familiarity' and 'unfamiliarity' are repeated circularly and cope with pattern changes, continuously creating new forms and showing unity as a complete calmness(rest). In 「YangDuk Catholic Church」 by Kim Su-Keun provides a simultaneous reactivation of various images through continuous cross-weaving rather than being inclined to either the earth or the world. Based on the technique of 'disclosed abstract', 「YangDuk Catholic Church」 created a new form and space never seen before. |
소장처 |
한국건축역사학회 |