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기사명 [특집기사] 돌산-화태간 연도교 가설공사 / 사장교의 계획과 설계 / The Plan and design of Dolsan-Hwatae Bridge
저자명 이상희 ; 이완수 ; 김일호
발행사 한국강구조학회
수록사항 한국강구조학회지 , v.17 n.1(2005-03)
페이지 시작페이지(43) 총페이지(13)
ISSN 12254312
주제분류 구조
요약1 돌산-화태간 연도교 가설공사는 남해안 도서의 연육화를 통한 주민의 편의성 향상과 교량자체의 관광자원화라는 입찰취지에 따라 전라남도 여수시 돌산도와 남면 화태도를 연결하는 연도교와 접속도로를 포함하여 총 연장 3,848m로 계획하였다. 이중 연도교의 주경간 교량은 국내 최초의 5경간 연속 강바닥판 박스거더 사장교로서, 주경간장은 국내 최대규모인 520m이고, 주탑은 역Y형 콘크리트 주탑을 적용하였다. 여기서는 설계?시공 일괄 입찰에 참여했던 교량안 중 하나에 대하여 주교량인 사장교에 대해 교량계획 위주로 설계 내용을 소개하고자 한다.
요약2 The construction purport of the bridge between Dolsan and Hwatae, connecting two islands, was to improve convenience of local residents and utilize the bridge as a tourist attraction. Against this back drop, a total length of 3,848m was planned for the bridge including the section connecting between the two islands, Dolsando(Yeosu, South Jeonla) and Hwataedo(Nam-myeon), and the connecting road. The type of the main span is a cable-stayed bridge with five continuous steel-deck box girders, first ever in Korea. The main span of 520m is the largest one so far in Korea. As for the main tower's type, an inverse Y shape was selected.In this report, the design of the bridge is explained in detail, focusing on the bridge plan on the cable-stayed bridge, the main bridge section of Dolsan-Hwatae Bridge.
소장처 한국강구조학회
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