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기사명 [논문] 강성최적설계기법을 이용한 아웃리거 시스템의 거동특성 및 효율성 평가 / Structural Behavior Characteristics and Efficiency Evaluation of Outrigger System using Stiffness-Based Optimal Design Technique
저자명 김호수 ; 이한주
발행사 한국쉘공간구조학회
수록사항 한국쉘공간구조학회지 , v.5 n.3(통권 17호)(2005-09)
페이지 시작페이지(123) 총페이지(8)
ISSN 15984095
주제분류 구조
주제어 강성최적설계 ; 근시화개념 ; 민감도 해석 ; 아웃리거 시스템//Stiffness-based Optimal Design ; Approximation Concept ; Sensitivity Analysis ; Outrigger System
요약1 본 연구에서는 횡하중을 받는 아웃리거 시스템의 횡변위를 정량적으로 제어할 수 있는 효율적인 강성최적설계기법을 제시하고, 이를 이용하여 아웃리거 시스템의 거동특성 및 효율성을 평가하고자 한다. 이를 위해 아웃리거를 이용한 고층 구조물의 거동특성을 고려한 민감도 해석을 수행하며, 아울러 수학적계획법의 일반성을 유지하면서도, 큰 규모의 문제도 효율적으로 다룰 수 있는 근사화 개념을 도입하여 구속조건식을 설정한다. 특히 초기에 주어진 단면형상이 최적설계 과정동안 계속 유지된다는 가정을 이용하여 부재재설계 기법을 개발한다. 제시된 정량적인 횡변위 제어 방안의 효용성을 검토하기 위해 네 가지 형태의 50층 고층구조물 예제가 고려된다.
요약2 This study presents an effective stiffness-based optimal technique to control quantitatively lateral drift and evaluate the structural behavior characteristics and efficiency for tall outrigger system subject to lateral loads. To this end, displacement sensitivity depending on behavior characteristics of outrigger system is established and approximation concept that preserves the generality of the mathematical programming and can efficiently solve large scale problems is introduced. Specifically, under the 'constant-shape' assumption, resizing technique of member is developed. Four types of 50 story frameworks are presented to illustrate the features of the quantitative lateral drift control technique proposed in this study.
소장처 한국쉘공간구조학회
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