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기사명 친환경 주거단지 조성을 위한 도로교통소음 저감영향 요인 분석 / Analysis on the Reduction Factors of Road Traffic Noisefor Environment-Friendly Housing Estate
저자명 김흥식(Heung-Sik Kim) ; 주문기(Moon-Ki Joo) ; 주시웅(Si-Woong Joo)
발행사 한국생활환경학회
수록사항 한국생활환경학회지 , v.12 n.4(2005-12)
페이지 시작페이지(312) 총페이지(8)
ISSN 1226-1289
주제분류 환경및설비
주제어 //Environment friendly housing estate ; Noise reduction ; Road traffic noise
요약1 본 연구는 단지 내의 정온한 환경을 저해하는 커다란 요소로 대두되고 있는 도로교통소음을 중심으로 기존의 대표적인 방음시설인 방음벽과 방음터널의 효과와 단지배치 유형, 도로와의 이격거리, 단지 내 도로유형에 한정하여 실측을 통한 소음저감 효과와 한계를분석함으로써, 금후, 신도시 친환경 주거단지 설계 시가이드라인 제시를 위한 기초 자료를 제공코자 한다.
요약2 To reduce the road traffic noise is an important design factor for environment friendly housing estate. Inthis study, several experiments on the road traffic noise reduction factors which are noise reduction effects of noisebarrier, sound isolation tunnel, distance, types of building layout and road in the housing estate are carried out at field.As the result, the noise reduction of noise barrier is limited under 5th floor of building at the even lay of the land,and according to the increasement of 5th floor height, the noise level of 1~2dB is increased because of the soundrefraction effect by the temperature and reflection of surrounding buildings. The noise reduction of sound isolationtunnel is effected by the transmission loss of pannel, and the noise reduction of 4dB is generated in addition to thehigh level road. Through the measurement by types of building layout, ㄷ shaped layout or parallel layout has theadvantage of sound insulation rather than right angled layout. The noise reduction level according to the distance fromroad is 2.6~4.7dB as long as a double distance at field. By the measurement of noise reduction effect by the typesof road, S shaped road is recommended to reduce the noise in the housing estate because it makes decrease the vehiclespeed. In this case, the noise reduction effects are 1~2dB 15o sloped “S” shaped road type 4~7dB at 30o sloped “S”shaped road type. These results are expected to be used as the fundamental data of design guideline for environmentfriendly housing estate.
소장처 한국생활환경학회
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