기사명 |
[논문] 자전거 통근률에 영향을 미치는 지역요인 분석 / 서울시 25개 자치구를 대상으로 / A Study for Impact of Regional Variable on Bicycle Commuting |
저자명 |
김용진 ; 이경환 ; 안건혁 |
발행사 |
한국도시설계학회 |
수록사항 |
도시설계(한국도시설계학회지) , v.9 n.1(통권 제30호)(2008-03) |
페이지 |
시작페이지(19) 총페이지(16) |
ISSN |
15980650 |
주제분류 |
도시 |
주제어 |
자전거 통근 ; 자전거 도로 ; 자전거 기반시설//Bicycle Commute ; Bicycle Path ; Bicycle Lanes ; Bicycle Infrastructure |
요약1 |
본 연구는 서울시가 95년부터 추진해온 자전거 도로 공급 및 자전거 기반시설 확충사업이 자전거를 이용한 통근 통행에 미치는 영향을 분석하는데 목적이 있다. 이를 위해 2000년과 2005년 인구·주택 총조사 자료를 이용하여 ‘해당구 내 자전거 통근률’과 ‘해당구와 인접구 사이의 자전거 통근률’에 영향을 미치는 요인을 다중회귀분석을 이용하여 분석하였다. 분석 결과, 자치구별 물리적 요인, 사회경제적 요인과 함께 자전거 도로율, 자전거 도로폭, 자전거 보관대 밀도등이 자전거 통근률에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 분석결과는 그 동안 서울시 25개 자치구가 공급해 온 자전거 도로 및 자전거 기반시설이 자전거 통근을 장려하는 역할을 하고 있음을 의미한다. 동시에 ‘자전거 도로 폭’과 같이 자전거 기반시설의 질적인 측면이 자전거 통근률에 영향을 미치는 중요한 요인으로 나타났다. 따라서 서울시의 자전거 도로 및 기반시설 확충 사업은 꾸준히 지속되어야 할 것으로 보이며, 동시에 자전거 도로폭 등 질적인 측면의 고려가 함께이뤄져야 한다. |
요약2 |
This study aims to examine the relationship between bicycle infrastructure (lanes, paths and parking lots) and bicycle commuting in Seoul. The research was conducted by analyzing data from 25 Gu (an autonomous district) across the Seoul. This cross-sectional analysis is classified into two sections; one with the perspective of ‘within’ the Gu and the other with the perspective of the relations between adjoining Gus. In consequence, the analysis within the Gu shows that the Gu with higher levels of bicycle infrastructure witnessed higher levels of bicycle commuting. And higher numbers of bike commuters were seen in the Gus with the less than 5% gradient area. In the case of the analysis with the perspective of the relationship between adjoining Gus showed that the Gus with higher levels of road density, bicycle path density and bicycle parking lots density had more bike commuters. Both results shows that the width of bicycle path is significant. These results means that the increase in bicycle lanes and bicycle infrastructure of Seoul is encouraging more people to commute by bicycle. |
소장처 |
한국도시설계학회 |