뒤로 원문보기 | 미리보기 [ 원문보기시 소비되는 포인트 : 50 포인트 ]
기사명 [논문] 제7차 개정 교육과정에 대응한 초·중·고등학교의 시설기준에 관한 연구 / 단위 학습공간 및 특별교실을 중심으로 / A Study on the Facility Criterion for the Revised 7th Curriculum of Elementary Schools and Secondary Schools - Focused on the Unit Learning Space and Special Classroom
저자명 최병관 ; 박흥균
발행사 한국교육시설학회
수록사항 교육시설(한국교육시설학회지) , v.16 n.2(2009-03)
페이지 시작페이지(67) 총페이지(11)
ISSN 12277258
주제분류 계획및설계
주제어 제7차 개정 교육과정 ; 학교시설 ; 시설기준//The Revised 7th Curriculum ; Educational Facilities ; Facility Criterion
요약2 This study was made in order to provide the groundwork for the revised 7th education curriculum of primary and secondary education's facility criterion. Throughout this study, in which we may accomodate the new education curriculum, we prepare the guide for the standard criterion of the school systems in order to reflect the flexibility of various dictinctive regional education conditions and school qualities considering the purpose of new standard criterion of school facilities. Below is the summary of the study. Regular classroom's standard size, which is the basic module for the scale of the educational institution, accomodates current standards. Number of students per class is aimed to fit the standard number of the level of OECD member countries' in order to prepare for the future ; that is, 30 students in primary, secondary and high school to be the standard number of student per class, depending on the district conditions and construction point of time. It is advised that the number of extracurricular classrooms, according to the standard criterion of subject and hour allotment, to reflect the regional and institution's distinctive qualities by indicating the number of hours and classrooms including decimal points. That is to be done so that the founder and the interested parties of the institution, along with the architect can put to practical use when planning and designing the institution.
소장처 한국교육시설학회
스크랩하기
추천문헌 이 논문을 열람하신 아우릭 회원님들이 많이 열람하신 논문을 추천해 드립니다.
미래사회에 대응하는 학교건축 계획방향에 대한 기초연구
송병준 ; 주범 - 한국실내디자인학회 논문집 : v.20 n.1(통권 84호) (201102)
[특집] 국내 친환경 건축물 사례 분석
정지나 ; 김용석 ; 이승민 - 그린빌딩(한국그린빌딩협의회지) : v.9 n.1 (200803)
[시론] 4차 산업혁명 시대, 건축의 대응
이명식(Lee, Myung-Sik) - 건축(대한건축학회지) : Vol.61 No.05 (201705)
렘 쿨하스와 카즈요 세지마 건축에서 나타나는 프로그램의 조직과 공간구성 방법의 비교분석
권경민 ; 김종진 - 한국실내디자인학회 논문집 : v.16 n.6(통권 65호) (200712)
[논문] 교과교실형 고등학교 홈베이스의 공간 특성 평가 연구
서붕교 ; 박주영 - 교육시설(한국교육시설학회지) : v.16 n.4 (200907)
[특집] 학교건축설계에서 본 학교시설의 과제
조도연 - 건축(대한건축학회지) : v.53 n.07 (200907)
[특집] 교과교실제 중학교 건축공간 구성방법
김승제 - 건축(대한건축학회지) : v.53 n.07 (200907)
[특집] 교과교실형 학교의 공간구성에 대한 고찰
류호섭 - 교육시설(한국교육시설학회지) : v.16 n.4 (200907)
건축 계획 및 설계 분야
2008 건축·도시 연구 동향 참여 연구진 - 2008년 건축·도시 연구동향 : v.4 (200902)
건축·도시공간의 현대적 공공성에 관한 기초 연구
염철호 ; 심경미 ; 조준배 - 연구보고서(기본) : 2008 n.8 (200902)