뒤로 원문보기 | 미리보기 [ 원문보기시 소비되는 포인트 : 50 포인트 ]
기사명 [논문] 도시형 대안학교의 공간구성 및 이용현황 분석 / The Analysis of Spatial Organization and Using Status of Urban Alternative School
저자명 이민선 ; 정진주
발행사 한국교육시설학회
수록사항 교육시설(한국교육시설학회지) , v.16 n.4(2009-07)
페이지 시작페이지(61) 총페이지(10)
ISSN 12277258
주제분류 계획및설계
주제어 도시형대안학교 ; 적정면적 ; 시설현황 ; 공간구성//Urban Typed Alternative School ; Optimum Space ; Facilities Condition ; Spatial Organization
요약2 From the mid-1990s, the discussion on alternative schools began in earnest, and with the increasing interests in them, Korean parents' association of alternative education, KPAAE was launched formally in November, 2008. Among the alternative schools in the nation, thirteen urban alternative schools were studied and analyzed. The result indicated that they are being run by individuals and civic organizations with no approval and the facilities and spatial organization of the schools are poor, which is thought to be mainly due to financial reasons as well as the schools' educational goal that puts emphasis on experiences leading to utilize outside local facilities. With this background, the results from the analysis of the facility status and the spatial organization of urban alternative schools led us to understand the followings: First, it showed that per capita average of area of the urban alternative school is approximately 11.995m2, less than 14N, the standard area of institutional schools. Second, depending on the form of facilities, the space of other facilities is shared to make up for insufficient space, and is utilized to a small degree and for multi-purposes. Third, the space reflects the disposition of subject students, and is located in the area with convenient traffic for students' attending the schools conveniently. Fourth, specialized space is run on the basis of educational goals, and the exploring of career and the improving of sociality are pursued through internship programs associated with local facilities. Thus, it is desirable for the minimum per capita area of the urban alternative school to meet 14N, the standard area of the institutional schools in order that the urban alternative school may overcome the spatial limitation and the financial hardship stemming from the practically difficult constructing of new buildings and the small scale operation, and it may make flexible use of the space, and the students may live their lives smoothly. Also, it is thought that for the activating of the urban alternative schools, the plans for utilizing various facilities associated with local facilities should be considered.
소장처 한국교육시설학회
스크랩하기
추천문헌 이 논문을 열람하신 아우릭 회원님들이 많이 열람하신 논문을 추천해 드립니다.
[논문] 일본 도쿄지역 프리스쿨 사례의 시설이용현황 조사연구
정진주 ; 이지영 ; 임재한 - 교육시설(한국교육시설학회지) : v.15 n.1 (200801)
렘 쿨하스와 카즈요 세지마 건축에서 나타나는 프로그램의 조직과 공간구성 방법의 비교분석
권경민 ; 김종진 - 한국실내디자인학회 논문집 : v.16 n.6(통권 65호) (200712)
[논문] 도시형 대안학교 공간의 치유환경에 관한 연구
진달래 ; 김광호 - 한국의료복지시설학회지 : v.15 n.4(통권 37호) (200911)
프로그램과 다이어그램의 적용을 통한 건축 형태 생성 연구
윤혜경(Yoon Hae-Kyung) ; 김주영(Kim Ju-Young) ; 홍원화(Hong Won-Hwa) - 대한건축학회논문집 계획계 : v.26 n.02 (201002)
[특집] 국내 친환경 건축물 사례 분석
정지나 ; 김용석 ; 이승민 - 그린빌딩(한국그린빌딩협의회지) : v.9 n.1 (200803)
미래사회에 대응하는 학교건축 계획방향에 대한 기초연구
송병준 ; 주범 - 한국실내디자인학회 논문집 : v.20 n.1(통권 84호) (201102)
도시형대안학교의 실태분석을 통한 지역시설과 연계 활용방안
이민선 ; 정진주 ; 최효승 - 대한건축학회지회연합회 논문집 : v.10 n.02 (통권34호) (200806)
[Special Feature] 대안학교와 학교시설 건축의 가능성
강권정예 - 월간 건축문화 : No.292 (200509)
서원건축의 배치와 공간구성을 도입한 대안학교 계획에 관한 연구
배선정 ; 안재룡 ; 이정수 ; 송용호 - 대한건축학회지회연합회 학술발표대회논문집 : n.2007 v.01 (200712)
건축·도시공간의 현대적 공공성에 관한 기초 연구
염철호 ; 심경미 ; 조준배 - 연구보고서(기본) : 2008 n.8 (200902)