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기사명 가로환경개선사업 후 이용객과 상인간의 만족요인 분석에 관한 연구 / 부산 광복로를 중심으로 / A Study on the Analysis of Between User’s and Merchants Satisfaction Factors in the After Street Environment Improvement Project - Focused on the Gwangbok Street, Busan
저자명 조연경 ; 양재혁 ; 우신구
발행사 한국도시설계학회
수록사항 도시설계(한국도시설계학회지) , v.10 n.3(통권 제36호)(2009-09)
페이지 시작페이지(89) 총페이지(18)
ISSN 15980650
주제분류 도시
주제어 구도심 상업가로 ; 가로환경 ; 광복로 ; 이용자 만족요인 ; 다중회귀분석 ; 만족도분석//Downtown Commercial Street ; Street Environment ; Gwangbok Street ; User’s Satisfaction ; Multi-regression Analysis ; Aatisfaction Analysis
요약1 대부분의 구도심들은 도로 폭이 좁아 주차장, 보도 조성이 어렵기 때문에 중심상업지역의 상점들이 활기를 잃어가고 있는 실정이다. 본 연구는 가로환경개선사업의 일환으로 도시환경의 정체성을 확립하고 가로를 개선하기 위하여 추진된 광복로를 대상으로 한다. 사후평가를 실시하며 개선 대상이 되었던 보행환경, 가로경관, 지역적 특성 등에 대한 만족도를 분석하고자 한다. 특히 구역별로 각 요소들에 대한 만족도를 비교분석하고 전체 만족도에 미치는 영향력을 비교 분석함으로써 사업 시행된 요소들의 그 성과와 한계를 도출하고자 한다. 조사구역을 A,B구역으로 구분한다. A구역은 대규모 상업시설이 많으며 도로 폭이 B구역보다 넓다. B구역은 인근에 PIFF광장과 국제시장을 끼고 있다. 이들에 대한 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 만족도 조사 결과 이용자들의 전체 만족도가 상인의 전체 만족도 보다 높다는 것이다. 둘째, A구역 및 B구역 모두 두 집단에서 가로 이미지, 쾌적성, 보도마감의 시각적 인지성 등의 인자들이 공통적으로 발견되고 있다는 것이다. 셋째, 중요도 산출 결과 유의확률이 90% 수준에서 유의성이 인정되는 공통 항목 인자는 A구역에서는 이용자 및 상인은‘보도마감의 시각적 인지성’B 구역에서 상업가로 이미지로 나타났다. 끝으로 광복로 사업은 보행환경과 가로경관 개선의 측면에서 성과가 있었다. 단순히 보행 공간 확보를 넘어서 차도를 포함한 가로구조를 혁신적으로 변경하였으며 차후 보행전용공간으로도 변환가능하게 하였다.
요약2 The real situation is that stores of the Central Business District are loosing activities because most Downtown Commercial Streets are difficult to develop sidewalks. This research is focused on Gwangbok Street and promoted to establish the identity of city environment and improve streets into a part of Street Environment improvement project. A post-evaluation will be conducted and the satisfaction of walk environment, street scene, and local character will be analyzed. The satisfaction of each factor by areas and the effect on the overall satisfaction will be especially analyzed to get a result of factors. Survey region divides in two areas, A and B. A section offers large scale commercial facilities and wider walk street rather than B section. B section is located near PIFF-Plaza and an Gukje market. The analyses are as follows; First, the satisfaction of User has became higher than the satisfaction of merchants. Second, at street views in two areas, A and B, comfort and the sight recognition of sidewalks has been found in common. Third, as a result of importance calculation in 90% level of significance, common factors are visual recognition of sidewalk in the A section for users and merchants and the commercial street image in B section. In conclusion, Gwangbok Street Project has obtained good results in a part of the street view. It has effectively changed street structures including roadways and has made streets possible to transfer to the future walking exclusive area.
소장처 한국도시설계학회
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