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기사명 블록별 토지이용에 따른 강절도 범죄발생 특성 연구 / 2006년도 분당 신도시를 중심으로 / A Study on the Relationship between Land Use Patterns and Crime Rates - Focused on the Bundang Newtown in 2006
저자명 배웅규 ; 김희재 ; 권경오
발행사 한국도시설계학회
수록사항 도시설계(한국도시설계학회지) , v.10 n.4(통권 제37호)(2009-12)
페이지 시작페이지(5) 총페이지(16)
ISSN 15980650
주제분류 도시
주제어 토지이용 ; 범죄율 ; 신도시 ; 방범환경설계//Land Use ; Crime Rate ; Newtown ; CPTED
요약1 주거지에 발생하는 각종 범죄는 주민에게 불안과 공포를 안겨주는 심각한 도시문제이다. 이러한 범죄에 대비하여 방범환경설계(CPTED)기법을 통해 안전한 정주환경을 조성하고 있다. 하지만 우리나라 정주공간이 갖는 특수한 여건에 따른 실제적인 범죄 발생 특성에 대한 분석이 미흡한 관계로 적용 시 한계가 있다. 본 연구는 이러한 한계점에 착안하여 정주환경이 안정화된 분당 신도시의 범죄발생 현황을 토지이용과 연계·분석하여 그 특성을 분석하고자 한다. 분석결과, 아파트지역은 인접블록과 동일 토지이용이 연계된 경우에 많이 발생하고, 토지이용 상 에지를 형성하는 블록엔 적게 발생하였다. 단독·연립주택지는 상업 활동이 활발하고 인접지역으로 탈출이 용이한 블록과 외곽의 고급단독주택지 블록에 범죄가 빈발한 반면, 상대적으로 탈출이 용이하지 않은 하천 등을 단절되고 토지이용이 연속되지 않은 블록은 적게 나타났다. 업무·상업지역인 경우 유동인구가 많은 역세권이나 대형 상업판매시설 부근이 범죄빈도가 높았으며, 업무용도와 주거용도 집중된 블록은 빈도가 낮은 것으로 분석되었다. 이러한 분석결과는 향후 도시에서 범죄를 줄일 수 있는 설계기법을 위한 기초자료가 될 것이다.
요약2 There are some limitations to apply CPTED because the relationship between the characteristics of the Korean residential environments and crimes has not been identified yet. In order to solve such problems, this study seeks to analyze how the landuse patterns in Bundang New Town, are associated with the crime rate. As a result of the analysis, this study has found the followings. Firstly, in an apartment complex, a crime rate is higher when the land use of the complex is connected to the abutting blocks, whereas it is lower when a block has an edge in terms of land use. Secondly, in residential blocks consisting of single-family housings and multi-family housings, the rate is higher in not only a block that commercial use is active and when escaping into other blocks is easy but also a residential block consisting of luxurious single-family housings, while it is lower in blocks that are separated from other blocks by, for example, streams, or blocks that have a disconnected land use with nearby blocks. Lastly, in commercial and business districts, the rate is higher in an area adjacent to a transit station that have many passing populations or blocks adjacent to commercial or retail uses.
소장처 한국도시설계학회
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