뒤로 원문보기 | 미리보기 [ 원문보기시 소비되는 포인트 : 50 포인트 ]
기사명 [논문] 참여디자인 기법을 활용한 다목적 공간의 계획방향에 관한 연구 / A Study on the Design Guideline of Multi-purpose Space in Elementary and Middle Schools through Utilization of User Participation Method
저자명 이경훈 ; 안은희
발행사 한국교육시설학회
수록사항 교육시설(한국교육시설학회지) , v.17 n.2(2010-03)
페이지 시작페이지(3) 총페이지(10)
ISSN 12277258
주제분류 계획및설계
주제어 학교건축 ; 사용자 참여디자인 ; 다목적공간 ; 워크샵 ; 디자인 키트//School Facility ; User Participation Method ; Multi-purpose Space ; Workshop ; Design Kit
요약2 The purpose of this study was to provide the planning guideline for the multi-purposed classroom in the elementary school and middle school using questionnaire and user participation method. As the user participation method, the design workshop in the study contains participation techniques, community action planning, and participation game. The design workshop used the design kit as a communication tool. Four user groups, selected from teachers and child in the elementary school and middle school, to be reconstructed, participated in a design workshop with design kit, and each group produced their own plans. The result of this study is as follows; ⑴ Teachers wanted multi-purposed classroom to be used by two classes. ⑵ The size of the multi-purposed classroom was preferred 1.5 times(30 py.) of the regular classroom. ⑶ By considering the characteristics of students it was required the open space in elementary, but required it to be separated from the regular classroom in middle school. ⑷ Through the analysis, we could grasp the processes that the users' needs were practically applied to design. Our design workshop method should be hereafter modified and advanced, but showed the usefulness in many aspects.
소장처 한국교육시설학회
스크랩하기
추천문헌 이 논문을 열람하신 아우릭 회원님들이 많이 열람하신 논문을 추천해 드립니다.
사용자 참여디자인의 적용 방법에 관한 연구
송은아 - 한국문화공간건축학회 논문집 : 통권 제25호 (200903)
렘 쿨하스와 카즈요 세지마 건축에서 나타나는 프로그램의 조직과 공간구성 방법의 비교분석
권경민 ; 김종진 - 한국실내디자인학회 논문집 : v.16 n.6(통권 65호) (200712)
[특집] 국내 친환경 건축물 사례 분석
정지나 ; 김용석 ; 이승민 - 그린빌딩(한국그린빌딩협의회지) : v.9 n.1 (200803)
프로그램과 다이어그램의 적용을 통한 건축 형태 생성 연구
윤혜경(Yoon Hae-Kyung) ; 김주영(Kim Ju-Young) ; 홍원화(Hong Won-Hwa) - 대한건축학회논문집 계획계 : v.26 n.02 (201002)
학교건축 사용자 참여디자인 방법의 국가 간 비교 연구
이화룡(Lee, Hwa-Ryong) ; 조창희(ChoChang-Hee) - 대한건축학회논문집 계획계 : v.29 n.7 (201307)
[시론] 4차 산업혁명 시대, 건축의 대응
이명식(Lee, Myung-Sik) - 건축(대한건축학회지) : Vol.61 No.05 (201705)
[논문] 영국의 사용자 참여형 DQI 프로세스에 관한 연구
김승제 ; 강태웅 ; 소갑수 ; 윤용집 ; 김종헌 - 교육시설(한국교육시설학회지) : v.17 n.2 (201003)
미래사회에 대응하는 학교건축 계획방향에 대한 기초연구
송병준 ; 주범 - 한국실내디자인학회 논문집 : v.20 n.1(통권 84호) (201102)
[논문]학교건축 사용자 참여디자인의 효율적 운영 방법 연구
조창희(Cho, Chang-Hee) ; 이화룡(Lee, Hwa-Ryong) - 교육시설(한국교육시설학회지) : Vol.22 No.1 (201501)
[논문] 학교건축 디자인 지표의 사용자 참여설계 적용에 관한 연구
조창희 ; 오형석 ; 이화룡 - 교육시설(한국교육시설학회지) : v.20 n.3 (201305)