기사명 |
복합상업시설의 광장 기능 분석에 관한 연구 / 국내 도시재생 역세권 사례를 중심으로 / A Study on the Function of Plaza in Mixed Use Development - Focused on the Domestic Urban Regeneration Cases in Station Influence Area |
저자명 |
성이용 ; 이상호 |
발행사 |
한국도시설계학회 |
수록사항 |
도시설계(한국도시설계학회지) , v.11 n.2(통권 제39호)(2010-06) |
페이지 |
시작페이지(123) 총페이지(14) |
ISSN |
15980650 |
주제분류 |
도시 |
주제어 |
도시재생 ; 역세권 ; 복합상업시설 ; 광장 기능 ; 공공시설물//Urban Regeneration ; Railway Station ; Mixed Use Development ; Function of Plaza ; Public Facility |
요약1 |
본 연구는 도시 재생의 한 사례인 역세권 재개발의 집객 시설인 복합 상업 시설내의 광장에 대한 기능을 분석해 문제점을 도출하고 개선방향을 제안하는 것이 목적이다. 이론적 고찰로 도시광장의 기능과 역전 광장의 기능 중 교통 결절 기능을 제외한 환경 공간 기능을 분석하여 광장의 기능을 도출하였다. 삼성역, 고속터미널, 서울역, 용산역, 왕십리역 5개의 국내의 역세권 재개발 사례의 광장이 가지고 있는 공공시설물 분석을 통해 기능과의 연계성을 찾으며, 공간적 구성 및 광장의 기능과 도시적 입지, 주변 요소, 평면 요소를 분석하고 이용현황과의 연관성을 도출하였다. 연구의 결과를 정리하면 첫째, 복합 상업 시설 내 광장과 접한 건물은 시설 요소 및 광장 기능에 영향을 미친다. 둘째, 역세권 복합 상업 시설 내 역전 광장은 지하철과의 연계로 인한 보행, 즉 교통 결절 기능보다는 다른 기능을 가지는 광장으로의 계획에 대한 고려가 필요하다고 판단된다. 셋째, 복합 상업시설 내의 광장은 광장 내의 물리적인 시설 요소와 더불어 비 물리적인 시설 요소간의 상호보완적 관계로 이루어져야 하며 이로서 복합적인 기능을 갖는 광장이 될 수 있다. |
요약2 |
A plaza in Mixed-Use Development (MXD) is a place for gathering in the railway or subway station influence area that is planned to be redeveloped for the purpose of urban regeneration. This study aims to examine how a plaza in MXD works by analyzing its functions and to suggest the schemes to improve it. From a theoretical viewpoint, among many different functions of plaza in MXD, we particularly focus on the spatial environments. From the domestic case studies of the station influence areas, such as Samsung, Express bus Terminal, Seoul Station, Yongsan Station and Wangsimni, we find the functional relations by analyzing public facilities of plaza. In addition, the current usage of the plaza is observed through the analysis of space composition and plaza functions, plaza location requirements, urban surrounding factors, plan analysis and utilization. The results of this study are as follows. First, the buildings close to the plaza in MXD affect the facility factors and the functions of plaza. Second, the plaza in MXD of station influence area should be planned to include some more functions than traffic nodal point. Third, the plaza in MXD can achieve its complex functionality when non-physical facility factors are complementary to physical facility factors. |
소장처 |
한국도시설계학회 |