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기사명 전통시장 유형별 활성화 방안 연구 / 충청남도 전통시장을 대상으로 / A Regeneration Scheme based on the Classification for Traditional Market - Focused on the Traditional Markets in Chung-Nam Province
저자명 이상준 ; 송지현 ; 이정수
발행사 한국도시설계학회
수록사항 도시설계(한국도시설계학회지) , v.11 n.3(통권 제40호)(2010-08)
페이지 시작페이지(113) 총페이지(16)
ISSN 15980650
주제분류 도시
주제어 전통시장 ; 유형화 ; 델파이 ; 중요도-만족도//Traditional Market ; Classification ; Delphi Analysis ; Importance-Performance
요약1 전통시장은 지역의 경제와 생활 중심지로, 입지·상업·기능·시설 측면에서 다양성을 지니고 있다. 현재 이러한 전통시장의 재생을 위하여 공공행정 주도의 활성화사업이 추진되고 있다. 그러나 이러한 활성화사업은 모든 전통시장에서 동일한 접근방식을 보이고 있어, 전통시장의 특성을 고려한 실질적 활성화에 미흡한 면이 있다. 본 연구에서는 전통시장 활성화를 위해, 전통시장 특성을 추출하여 유형화하고, 유형별 차별적 활성화 전략의 수립 가능성을 제시하는 것을 연구 목적으로 한다. 연구결과 다음과 같은 결론을 얻을 수 있다. 첫째, 충청남도 전통시장은 그 특성에 따라 3개 유형으로 구분이 가능하다. 둘째, 주민 중요도-만족도 분석을 통해 전통시장 유형별 차별화된 활성화전략의 수립이 필요함을 알 수 있다. 셋째, 주민참여 중심의 사업추진을 통해 전통시장 유형별로 차별적인 활성화전략 수립의 필요성이 제기된다.
요약2 Traditional market has diversity in the aspect of location, commerce, function and facility as the center of economy and life in a region. To revive the traditional market, a regeneration project is initiated by the public administration. However, there has been a criticism that the characterisitics of the markets were ignored because the projects adopted the same approach regardless of the markets' context. The purpose of this study is to classify the traditional markets according to the characteristics and to suggest the possibility of establishing a strategy depending on the classification. As a result of the study, the following conclusions are drawn. First, the traditional markets in Chung-Nam Province can be divided into three types according to their characteristics. Second, through analyzing the importance-satisfaction analysis of residents, the necessity of establishing a strategy for each classification is proved. Third, this study proposes that each project needs to establish a different strategy through a residentsoriented methodology to implement the project.
소장처 한국도시설계학회
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