기사명 |
도심부 철도공간을 활용한 도심재생 프로젝트의 쟁점과 해결과정 / 서울역과 용산역 사이 공간을 중심으로 / An Urban Redevelopment Approach to the Railroad Track Area in Seoul - Focused on the Area between Seoul Station and Yongsan Station |
저자명 |
배웅규 ; 윤기학 ; 정종대 |
발행사 |
한국도시설계학회 |
수록사항 |
도시설계(한국도시설계학회지) , v.11 n.4(통권 제41호)(2010-10) |
페이지 |
시작페이지(111) 총페이지(18) |
ISSN |
15980650 |
주제분류 |
도시 |
주제어 |
도시재생 ; 철도지중화 ; 철도공간 ; 보행로 ; 서울역//Urban Regeneration ; Railroad Underground Work ; Railroad Space ; Pedestrian's Road ; Seoul Staion |
요약1 |
본 연구는 용산의 서울역 - 용산역 사이의 철도공간을 활용하여 서울 신부도심의 중심공간으로 성장을 위해 재생쟁점 도출과 이것의 해결 과정에 대한 마스터플랜을 제시하고 그 재생효과에 대해 분석하고자 함을 목적으로 하고 있다. 현황분석 결과 지상철도가 도심의 강한 단절요소로 작용하여 도시의 경쟁력을 떨어뜨리고 있을 뿐만 아니라 동-서간 연계개발이 이루어지지 못하여 지역의 잠재력 발현의 제약요소로 작용하고 있다. 이 외에도 커뮤니티의 단절로 인한 지역 정체성 형성 미약, 지상철도와 방음벽 등으로 인한 물리적 단절, 소음과 진동 등으로 인한 열악한 환경조건도 지역 성장의 장애요인이 되고 있다. 이에 따라 본 연구는 지상철도의 지중화가 이 지역의 재생을 위해 절실함을 인식하고, 철도 지중화를 통해 개발이 지체된 도시공간에 활력을 불어 넣는 촉매제로서 도심 재생 마스터플랜을 제안하였다. 이를 통해 낙후된 도시공간에 풍부한 보행공간과 동-서 간 연결로 등 접근체계를 개선하고, 이와 연계한 커뮤니티 시설, 공원·녹지 시설들을 배치하여 인접지역 정비를 촉진하는 입체·복합의 도심 재생을 실천할 수 있다. 본 연구의 마스터플랜은 구체적인 실천에 있어 한계가 있으므로 향후 구체적인 검토가 필요하다. |
요약2 |
The goal of the research is to propose a master plan about deriving issues and solving process for these issues to make the area a Seoul’s subcenter by using the inner-city railroad space. And then, the research analyzes the impacts of this master plan for urban regeneration. According to present condition, the ground railroad space not only degrades the city’s competitiveness as a strong negative factor severing urban space, but also restricts its potential because it can not connect between the east and west of the area. In addition, the weak regional identity by cutting the community, the physical disconnection by soundproofing walls for the railroad, and the harsh environmental conditions such as noise and vibration are all barriers to the regional growth. Therefore, this study suggests a urban regeneration master plan as a catalyst that gives a boost to the area through building underground railroad instead of the current railroad on the ground. By doing so, enough pedestrian space can be provided; the access system between the east and west can be improved; and, community facilities, parks, and green spaces that are connected with the pedestrian and access system can be sited. Eventually, it will create a threedimensional and mixed-uses development for regenerating the surrounding areas. |
소장처 |
한국도시설계학회 |