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기사명 서울의 도시화 과정에서 여의도의 소외와 개발 / Yeouido’s Isolation and Development in the Process of Urbanization of Seoul
저자명 안창모
발행사 한국도시설계학회
수록사항 도시설계(한국도시설계학회지) , v.11 n.5(통권 제42호)(2010-12)
페이지 시작페이지(53) 총페이지(16)
ISSN 15980650
주제분류 도시
주제어 여의도 ; 경인철도 ; 소외 ; 개발 ; 여의도와 한강연안개발계획 ; 다핵도시//Yeouido ; Gyeongin Railway ; Isolation ; Development ; The Development of Yeouido and the Coastal Development of Han River ; Multi-Center City
요약1 조선시대의 문헌기록에도 등장하는 여의도는 주변의 양화진과 마포 등 포구가 발달하였으며, 일제강점기에는 비행장이 건설되었지만 오랫동안 서울의 시가지발달 과정에서 소외되었다. 1936년에 비로소 서울의 시역에 여의도가 포함되었지만 시가지를 형성한 것은 1968년 이후다. 본 논문에서는 지리적으로 서울에서 중요한 입지에 위치한 여의도가 개항이후 어떠한 도시적 변화를 겪어왔으며, 어떠한 과정을 거쳐 오늘에 이르게 되었는가를 밝히고자 하였다. 본 연구를 통해 여의도가 경인철도 건설시에 경제적인 이유로 철도 노선의 경유지에서 제외되면서 20세기 서울의 도시 성장과정에서 소외되기 시작하였고, 여의도의 도시적 고립은 일제강점기와 해방을 거치면서 더욱 심화되었으며, 1960년대 말 강남개발과 함께 ‘여의도와 한강연안개발계획’이 수립되면서 여의도개발은 인천에서 서울로 연결되는 경인산업벨트의 여백으로 남아있던 지역이 개발되어 미완의 경인산업벨트가 완성되었다는 의미를 가지며, 동시에 여의도개발은 강남개발과 함께 단핵도시 서울을 다핵도시로 바꾸는 첫 시작이었음을 밝혔다.
요약2 This paper aims to find answers to why Yeouido was isolated so long time in Seoul from 1900 to 1968. This study discovered that isolation of Yeouido was started with construction of Gyeongin Railway from Seoul to Incheon in 1900. Current Gyeongin Railway route via Yongsan was selected to save construction cost instead of Seodaemun station to Chemulpo station route through Mapo & Yeouido. That was the first isolation of Yeouido in the process of urbanization of Seoul. Yeouido’s isolation was kept during the Japanese ruling era. In 1968, Yeouido development was started based on‘ The Development of Yeouido and the Coastal Development of Han River’. Due to Yeouido development, Seoul was changed from Singlecenter City to Multi-center City. And Yeouido development has a meaning of completion by Industrial Belt from Incheon to Seoul which was lead the Korean economy in 1970s.
소장처 한국도시설계학회
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