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기사명 도시의 물리적 환경특성이 범죄두려움에 미치는 영향 / The Effects of the Physical Environmental Characteristics of City on the Fear of Crime
저자명 구지연 ; 김기호
발행사 한국도시설계학회
수록사항 도시설계(한국도시설계학회지) , v.12 n.5(통권 제47호)(2011-10)
페이지 시작페이지(59) 총페이지(20)
ISSN 15980650
주제분류 도시
주제어 안전한 공간 ; 범죄두려움 ; 범죄예방 환경설계 ; 도시환경정비사업 ; 요인분석 ; 순위형 로짓모형//Safe Space ; The Fear of Crime ; CPTED ; Urban Renewal Projects ; Factor Analysis ; Ordered Logit Model
요약1 본 연구는 사람들이 외부공간에서 느끼는 범죄두려움을 고려한 환경설계가 필요하다는 문제인식을 바탕으로 진행하였다. 다양한 형태의 공간에서 나타나는 범죄두려움 정도, 특히 재개발로 인해 변화된 공간 형태에서 두려움은 어떠한지 알아보고, 보다 안전한 도시 외부공간을 만들기 위한 설계요소를 찾고자 하였다. 이를 위해 명동 가로를 대상으로 한 설문조사 결과를 실증적으로 분석하여, 가로특성별 범죄두려움 정도와 범죄두려움에 영향을 미치는 중요 요인을 도출하였다. 연구 결과 첫째, 범죄두려움 정도는 가로의 물리적 형태에 따라 모두 다르게 나타났으며, 대형 개발로 인해 변화된 외부공간의 형태는 범죄두려움 측면에서는 부정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 가로 폭이 좁고 건물 층수가 높아 D/H비가 클수록 두려움은 증가하는 것으로 나타났다. 둘째, 순위형 로짓모형 분석결과, 가로의 운영 및 유지관리 요인이 두려움이 높고 낮은 가로에서, 가로의 입·평면적 형태 요인이 두려움이 높은 가로에서, 주변의 용도와 가로의 가시성 요인이 두려움이 낮은 가로에서 유의미하게 나타났다. 즉, 범죄두려움이 적은 안전한 가로를 조성하기 위해서는 가시성과 개방감 확보를 위한 형태적 요소 뿐 아니라, 가로의 운영관리 및 저층부 용도에 대한 고려가 필요한 것이다. 연구 결과는 재개발로 인한 물리적 공간형태가 두려움을 증가시킬 수 있지만, 적절한 가로의 운영관리 및 용도 배치에 의해 달라질 수 있다는 점에서 이러한 요소가 향후 정비사업의 개발유도지침에 강조될 필요성이 있음을 보여준다.
요약2 This study aims to examine the necessity of environmental design for people who might have a fear of crime in outdoor spaces. The study identifies how people experience a fear of crime according to various types of spaces, especially areas that have been modified such as redevelopment areas, to determine ways to construct the city that will allow people to feel safer when they are outside. The data source is obtained from a survey of people on the streets of Myung-Dong that determines what factors can cause a fear of crime. The first finding shows that the physical environment is one of the main factors that influences whether people feel a fear of crime. In addition, areas that have been modified by development can also create a fear of crime. Other factors are a higher D/H Ratio, narrow width of streets and high level buildings. The second finding, derived from the result of the Ordered Logit Model, shows that flat structures increase the fear of crime. In addition, the factors that decrease the fear of crime are the high use of the surrounding area and visibility and the shape and the use of the street as well as the maintenance can either increase or decrease the fear of crime. Urban renewal projects could increase the fear of crime if the maintenance and use of the streets are not well arranged.
소장처 한국도시설계학회
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