뒤로 원문보기 | 미리보기 [ 원문보기시 소비되는 포인트 : 50 포인트 ]
기사명 [논문] 초등학교 학습공간 재편성을 위한 건축계획적 연구 / 학급교실의 구성 요소 분석 / Architectural Research About Re-organization of Elementary School Learning Space - Analysis About an Integral Part of Classroom -
저자명 석민철 ; 류호섭
발행사 한국교육시설학회
수록사항 교육시설(한국교육시설학회지) , v.20 n.1(2013-01)
페이지 시작페이지(3) 총페이지(12)
ISSN 12277258
주제분류 계획및설계
주제어 학습공간 ; 교실 ; 재편성 ; 구성요소//learning space ; classroom ; re-organization ; integral part
요약2 The following research, analysis about an integral part of current elementary classroom, has been done to grasp the importance of re-organization of an elementary school classroom. For the research process 11 schools, 60 classrooms have been studied to analyze the physical elements of classroom(learning tools, equipment, etc.) to provide deeper understanding on their display, and spatial arrangement, as well as characteristic of a classroom. By looking at these analyzed elements with perspective to the grade, the number of students per class, the result turned out to be uninteresting. The observation that was made by this analysis was that there are more usages of multi-purpose desk in the classroom when there are only a few numbers of students. Also the observation could be made on the classroom wall-post. Each post had a tendency to have its defined area to be posted. The analysis showed that there are total of 24 corners can be created in the classroom, also it distinctly showed that the number of corners gets changed depending on the number of students in the classroom. The 24 corners including learning tools, equipment, and posts could be sorted to a minimum of 11 areas and a maximum of 22 areas depending on the educational purpose of the corners. The current layout of these corner and area will be the primary component that will be needed for the new coming classroom. For the future progress, depending on the system of education, the following needs to be done: ① The installation of corners in the classroom ② A small common-lounge area between two classrooms ③ A common-corner for each grade ④ Deeper research will be required to discuss the installation of a wide-educational area.
소장처 한국교육시설학회
스크랩하기
추천문헌 이 논문을 열람하신 아우릭 회원님들이 많이 열람하신 논문을 추천해 드립니다.
미래사회에 대응하는 학교건축 계획방향에 대한 기초연구
송병준 ; 주범 - 한국실내디자인학회 논문집 : v.20 n.1(통권 84호) (201102)
초등학교 배치유형별 사이공간 이용특성에 관한 연구
주성환 ; 최무혁 - 대한건축학회지회연합회 학술발표대회논문집 : v.2010 n.01 (201012)
렘 쿨하스와 카즈요 세지마 건축에서 나타나는 프로그램의 조직과 공간구성 방법의 비교분석
권경민 ; 김종진 - 한국실내디자인학회 논문집 : v.16 n.6(통권 65호) (200712)
건축·도시공간의 현대적 공공성에 관한 기초 연구
염철호 ; 심경미 ; 조준배 - 연구보고서(기본) : 2008 n.8 (200902)
[논문] 초등학교 현상설계 당선안에 나타난 배치 유형에 관한 연구
김형진 ; 김상진 ; 이선영 ; 박찬규 - 교육시설(한국교육시설학회지) : v.17 n.5 (201009)
[시론] 4차 산업혁명 시대, 건축의 대응
이명식(Lee, Myung-Sik) - 건축(대한건축학회지) : Vol.61 No.05 (201705)
[논문] 교육시설 정책 변천에 따른 초등학교 건축공간 변화 추이 분석
정주성 - 교육시설(한국교육시설학회지) : v.19 n.2 (201203)
초등학교 배치계획의 공간구성적 특성과 공간구조적 특성 비교 연구
김찬주(Kim Chan-Ju) ; 김영욱(Kim Young-Ook) - 대한건축학회논문집 계획계 : v.24 n.3 (200803)
[특집] 국내 친환경 건축물 사례 분석
정지나 ; 김용석 ; 이승민 - 그린빌딩(한국그린빌딩협의회지) : v.9 n.1 (200803)
지속가능성을 위한 도시재생 계획요소에 관한 연구
이일희 ; 이주형 - 도시설계(한국도시설계학회지) : v.12 n.6(통권 제48호) (201112)