기사명 |
도시 전통시장의 공공성 분석에 관한 연구 / 서울시 통인시장을 사례로 / A Study on the Analysis of the Publicity in a Traditional Market - A Case Study of the Tong-in Market in Seoul - |
저자명 |
손나경 ; 김한배 |
발행사 |
한국경관학회 |
수록사항 |
한국경관학회지 , v.2 n.2(2010-12) |
페이지 |
시작페이지(50) 총페이지(19) |
ISSN |
2092-9919 |
주제분류 |
도시 / 계획및설계 |
주제어 |
공공성 ; 전통시장 ; 공공공간 ; 지역 공동체 ; Publicity ; Traditional Market ; Public Spaces ; Local Community |
요약1 |
본 연구는 전통시장의 공공성을 형성하는 주 요인을 찾고, 이를 체계적으로 향상시키기 위한 기본 방안을 찾는데 그 목적이 있다. 선행 연구 및 공공성의 이론을 통해 공공성의 요인에 관한 설문 항목을 도출하고 분석한 결과,전통시장의 공공성 형성 요인으로 개방성, 쾌적성, 접근성, 연계성, 편리성, 심미성, 활동성이 구성요소로 도출되었다. 이러한 공공성의 요인을 가지고, 전통시장을 현장 관찰 조사와 이용자 의식 조사를 하고자 한다. 경복궁 서측 일대를 '서촌'이라 칭하는데, 이곳엔 한옥 300여 채와 함께 사대문 안의 유일한 전통시장인 통인시장이 남아 있다. 통인시장이 위치한 서촌은 1912년의 지적도와 현재의 모습을 비교했을 때 거의 차이가 없는 곳으로 지역의 특징이 잘 나타나는 곳이다. 그러나 통인시장은 그러한 기능을 살리지 못하고 쇠퇴하고 있다. 통인시장은 공공성 향상을 통해 커뮤니티 공간으로 활성화할 가능성이 있는 곳이므로 이 시장의 공공성의 부재를 알아보고 이를 증진시킬 방안에 대해 모색한다. |
요약2 |
In this study, I find the elements of the publicity through the traditional market has regained its function as a community space, and it explore the promotion plan. Through the finding of previous studies and theory of the publicity, it have been identified 'openness, comfort, locality' as a component elements, in order to promote the public nature of the traditional markets. It is to analyze the traditional market by these component elements of the publicity. It called the 'Seochon' to the western area of Kwungbok palace, the 'Seochon' area have the 300 traditional houses in this area, the only traditional ('Tong-in' market) remains downtown in the 4 city gates. There is no much difference features appear well Seochon areas which is located Tongin market when compared to the current figure and the 1912 figure in the city planning map, but the market such a feature has been declining. In this study, it explore the casting plan which the market place are likely to be active the community space through the promotion of the publicity. |
소장처 |
한국경관학회 |