기사명 |
다차원척도분석을 이용한 거주민의 아파트 경관 이미지 특성에 관한 연구 / A Study on the Resident's Image of Landscape of Apartment, using M.D.S. Analysis |
저자명 |
박준서 ; 임승빈 |
발행사 |
한국경관학회 |
수록사항 |
한국경관학회지 , v.4 n.1(2012-06) |
페이지 |
시작페이지(16) 총페이지(12) |
ISSN |
2092-9919 |
주제분류 |
도시 / 계획및설계 |
주제어 |
다차원척도분석 ; 아파트 경관 ; 거주민 이미지 ; MDS Analysis ; Landscape of Apartment ; Resident's Image |
요약1 |
본 연구는 '살기 좋은 아파트 상'을 수상한 수도권 내 아파트를 대상으로 실제 거주하고 있는 거주민들이 아파트 경관 이미지에 대해서 어떻게 인식하고 있는지를 분석한 연구이다. 본 연구에서 2차에 걸친 설문분석 및 요인분석을 통해 경관평가 형용사 쌍을 도출하였고, 이를 이용해 거주민들의 아파트 단지 경관과 조경 경관에 대한 이미지를 설문조사하였으며, 거주민들의 인식을 분석하기에 앞서 건설사들이 해당 아파트에 대해 지향한 이미지를 조사하였다. 설문결과는 MDS 기법을 활용하여 다각적으로 분석하여 그 이미지의 차별 정도를 해석하였다. 이상의 연구 결과, 첫째, 단지경관 및 조경경관을 평가할 수 있는 각 9개의 형용사 쌍을 도출할 수 있었다. 둘째, 연구 대상지 아파트에 대한 거주민들이 인식하는 아파트의 이미지는 서로 차이가 크지 않은 것으로 나타났으며, 셋째, 단지경관 이미지는 그 차이가 조경경관에 비해 더욱 크지 않은 것으로 드러났다. 이러한 결과는 대부분의 건설사들이 스스로 차별화시키려는 노력을 많이 함에도 불구하고, 그 지향 이미지를 정확히 실현하고 있지 못하다는 것을 시사한다. 본 연구는 현 아파트의 단조로운 이미지 특성을 파악함으로써 그 한계를 파악하여 보다 다양화하는 전략을 수립하는 데 활용될 것으로 기대된다. |
요약2 |
This study is focused on analysis of the resident's landscape image of the awarded 'the Liveable Apartment Prize' apartment sites in Metropolitan area. For this study, we surveyed the supplier's intended image first, then extracted several pairs of adjectives to estimate the overall apartment landscape and the garden landscape. With these pairs of adjectives, we proceeded the questionnaire survey. Finally, we analyzed the results of the survey using MDS analysis to verify the differentiation of the image of those landscapes. As a result, fist, we could extract each 9 pairs of adjectives to estimate the overall apartment landscape and the garden landscape. Second, we found out that the resident's recognized images of apartment are not much different to each others, so we concluded that those apartment sites are similar to each other. Third, the overall apartment image is more dully different than the garden landscape, which means that residents recognize the character of garden landscape more distinctive than the overall landscape. These result simply that most suppliers tried to realize their distinctive identities which separate them from others but it is not happened. This study is revealing the fact that the apartment landscape is limited to realize its distinctive image, so is expected to be used for set up a strategy to realize it. |
소장처 |
한국경관학회 |