뒤로 원문보기 | 미리보기 [ 원문보기시 소비되는 포인트 : 50 포인트 ]
기사명 [논문] 통합교육을 위한 초등학교 특수학급영역 설계방향에 관한 연구 / 특수학급 아동의 장소성을 중심으로 / A Study on the Design Direction for Special Education Class Area in Elementary Schools for Inclusive Education - Focused on the Sense of Place for Children in Special Education Class -
저자명 윤동현 ; 이선영
발행사 한국교육시설학회
수록사항 교육시설(한국교육시설학회지) , v.21 n.2(2014-03)
페이지 시작페이지(3) 총페이지(10)
ISSN 12277258
주제분류 계획및설계
주제어 초등학교 ; 통합교육 ; 특수학급 ; 장소성//elementary school ; inclusive education ; special education class ; sense of place
요약2 Elementary School is a special facility where sense of place plays critical role for the development of children. Children in special education call for special attention as they hold inferior status compared to the children in regular class especially under the inclusive education policy. Eight cases of special education class area are analyzed in terms of social space, personal space and favorite place which is known to be basic factor for the development. As a result outdoor space found to be designed inappropriate even when designed accessible to the special education class as it could not meet the developmental needs of children in special education. Special education class area inside the building is also found to be too exclusive to allow social mix with children in regular class disregarding the intention of inclusive education. Location of these class should be strategic as it is critical to be linked with regular classroom efficiently still allowing psychological buffer as the children in special education tend to form restorative space inside the special education classroom showing the possibility of creating sense of place there.
소장처 한국교육시설학회
스크랩하기
추천문헌 이 논문을 열람하신 아우릭 회원님들이 많이 열람하신 논문을 추천해 드립니다.
렘 쿨하스와 카즈요 세지마 건축에서 나타나는 프로그램의 조직과 공간구성 방법의 비교분석
권경민 ; 김종진 - 한국실내디자인학회 논문집 : v.16 n.6(통권 65호) (200712)
미래사회에 대응하는 학교건축 계획방향에 대한 기초연구
송병준 ; 주범 - 한국실내디자인학회 논문집 : v.20 n.1(통권 84호) (201102)
[논문] 초등학교 공간에서 학생 발달단계에 따른 장소감 형성 차이에 관한 연구
이예지 ; 황희준 - 교육시설(한국교육시설학회지) : v.21 n.1 (201401)
초등학교시설의 유니버설 디자인에 관한 연구
이선영(Rieh, Sun-Young) ; 이민우(Lee, Min-Woo) - 교육시설(한국교육시설학회지) : Vol.23 No.2 (201603)
운동장 없는 도시형 소규모 초등학교의 환경 개선에 관한 연구
이선영(Rieh Sun-Young) ; 윤효원(Yoon Hyo-Won) - 대한건축학회논문집 계획계 : v.27 n.8 (201108)
건축·도시공간의 현대적 공공성에 관한 기초 연구
염철호 ; 심경미 ; 조준배 - 연구보고서(기본) : 2008 n.8 (200902)
[시론] 4차 산업혁명 시대, 건축의 대응
이명식(Lee, Myung-Sik) - 건축(대한건축학회지) : Vol.61 No.05 (201705)
국내·외 실태분석을 통한 특수학교 건축계획 방향
강병근(Kang Byoung-Keun) ; 성기창(Seong Ki-Chang) ; 박광재(Park Kwang-Jae) ; 김은경(Kim Eun-Kyoung) - 대한건축학회논문집 계획계 : v.23 n.11 (200711)
[논문] 도심형 소규모 초등학교의 외부공간 계획방향에 관한 연구
이선영 ; 권민성 - 교육시설(한국교육시설학회지) : v.20 n.2 (201303)
도시형 소규모 학교에서의 선호공간에 관한 연구
이선영(Rieh Sun-Young) - 대한건축학회논문집 계획계 : v.27 n.4 (201104)