뒤로 원문보기 | 미리보기 [ 원문보기시 소비되는 포인트 : 50 포인트 ]
기사명 초등학교시설의 유니버설 디자인에 관한 연구 / 설계지침 분석을 중심으로 / A Study on the Universal Design in Elementary School Facilities - Focused on Analysis of Design Guidelines -
저자명 이선영(Rieh, Sun-Young) ; 이민우(Lee, Min-Woo)
발행사 한국교육시설학회
수록사항 교육시설(한국교육시설학회지) , Vol.23 No.2(2016-03)
페이지 시작페이지(19) 총페이지(11)
ISSN 12277258
주제분류 계획및설계
주제어 유니버설 디자인 ; 초등학교 ; 설계지침 ; 사용자//Universal Design ; Elementary School ; Design Guideline ; User
요약2 In the context of lifelong education program for an aging society and information age, elementary school facilities are expected to accommodate various people in diverse age group and diverse physical abilities. Introduction of the ‘Universal Design’ concept seems inevitable in school environment in terms of public infra structure for community. However, in architectural point of view, unlike foreign examples, simply applied barrier-free and safety standards of domestic guidelines based on dimensional data does not function enough to achieve universal design in authentic manner. This study is focused on this issue and suggests the direction of improvement for architectural design guidelines. Through the comparative analysis of foreign and domestic design guidelines, two principles of universal design-‘Flexibility in Use’, ‘Perceptile Information’- are found to be lacking in the domestic design guidelines for elementary school facilities. It is expected for government authority to develop more concrete guidelines to achieve universal design for school as a basic public space in the community.
소장처 한국교육시설학회
스크랩하기
추천문헌 이 논문을 열람하신 아우릭 회원님들이 많이 열람하신 논문을 추천해 드립니다.
[시론] 4차 산업혁명 시대, 건축의 대응
이명식(Lee, Myung-Sik) - 건축(대한건축학회지) : Vol.61 No.05 (201705)
미래사회에 대응하는 학교건축 계획방향에 대한 기초연구
송병준 ; 주범 - 한국실내디자인학회 논문집 : v.20 n.1(통권 84호) (201102)
[특집] 국내 친환경 건축물 사례 분석
정지나 ; 김용석 ; 이승민 - 그린빌딩(한국그린빌딩협의회지) : v.9 n.1 (200803)
교육기관으로서의 초등학교의 공간변화 연구
김준영(Kim, Jun-Young) - 대한건축학회 학술발표대회 논문집 : Vol.36 No.2 (201610)
프로그램과 다이어그램의 적용을 통한 건축 형태 생성 연구
윤혜경(Yoon Hae-Kyung) ; 김주영(Kim Ju-Young) ; 홍원화(Hong Won-Hwa) - 대한건축학회논문집 계획계 : v.26 n.02 (201002)
초등학교의 건축경계의 커뮤니티공간으로의 활용 계획
이초아(Lee, Cho-A) - 대한건축학회 학술발표대회 논문집 : Vol.36 No.1 (201604)
렘 쿨하스와 카즈요 세지마 건축에서 나타나는 프로그램의 조직과 공간구성 방법의 비교분석
권경민 ; 김종진 - 한국실내디자인학회 논문집 : v.16 n.6(통권 65호) (200712)
창의적 교육환경 특성을 바탕으로 한 초등학교 공간 디자인 방법에 관한 연구
김나경(Kim, Na-Kyeong) ; 김종진(Kim, Jong-Jin) - 한국실내디자인학회 학술발표대회 논문집 : 제18권 2호 (201610)
초등학교 공용공간의 감성적 공간유형에 관한 연구
문재은(Mun, Jae-Eun) ; 이경선(Lee, Kyung-Sun) - 대한건축학회논문집 계획계 : Vol.31 No.10 (201510)
[논문] 초등학교 교실공간에 관한 사적 고찰
류호섭(Rieu, Ho-Seoup) - 교육시설(한국교육시설학회지) : Vol.23 No.1 (201601)