기사명 |
컨테이너 팝업 몰(Pop-up Mall)의 장소성이 몰링 (Malling)체감에 미치는 영향 분석 / 서울시 광진구 커먼그라운드(Common Ground)사례를 중심으로 / Effect Analysis of Container Pop-Up Mall Placeness on Malling Experience - Focused on Common Ground in Gwangjin-Gu, Seoul |
저자명 |
유민태(You, Min-Tae) ; 박태원(Park, Tae-Won) |
발행사 |
한국도시설계학회 |
수록사항 |
도시설계(한국도시설계학회지) , Vol.18 No.4(통권 제82호)(2017-08) |
페이지 |
시작페이지(39) 총페이지(18) |
ISSN |
15980650 |
주제분류 |
도시 |
주제어 |
컨테이너 ; 팝업 몰 ; 장소성 ; 몰링 ; 몰링체감//Container ; Pop-Up Mall ; Placeness ; Malling ; Malling Experience |
요약1 |
본 연구는 최근의 소비문화에 맞춰 개발된 컨테이너 팝업 몰인 ‘커먼그라운드’의 장소성이 방문자의 비계획적 소비경험인 몰링에 미치는 영향을 실증적으로 분석하였다. 방문자 인터뷰와 SNS검색 등을 통해 도출한 변수들을 요인분석을 활용하여 10개의 요인으로 도출하였다. 도출 된 요인과 인구통계적 특성, 만족도 등의 변수를 사용하여 몰링체감을 종속변수로 회귀분석을 실시하였다. 분석결과를 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 환경ㆍ쾌적성, 접근ㆍ편의성, F&B 차별ㆍ특화성, 인지ㆍ식별성, 최신ㆍ유행성, 이벤트ㆍ체험성, 여가ㆍ유희성의 요인은 몰링체감에 유의미한영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 둘째, 선택ㆍ다양성, 홍보ㆍ정보성, 심미ㆍ경관성은 소비자의 몰링에 유의미한 영향을 미치고 있지 않는 것으로 나타났다. 셋째, 상품구매 만족도는 유의미한 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 본 연구의 시사점은 200개의 컨테이너를 활용한 팝업몰인 사례대상지의 특징이 장소성을 형성하고 있으며, 이러한 부분이 몰링에 영향을 미치고 있다는 점을 실증적으로 분석하였다는 점이다. |
요약2 |
This study empirically analyzed the effect of the placeness of ‘Common Ground’, a container pop-up mall developed according to the recent consumer culture, has on malling, consumption experience of visitors. 10 factors were derived through factor analysis of the variables derived based on visitor interviews, SNS search, etc. Using the derived factors and variables such as demographic characteristics and satisfaction level, regression analysis was conducted with malling experience as a dependent variable. The results of the analysis are as follows. First, it has turned out that factors such as amenity, accessibility, F&B distinctiveness, recognizability, trendiness, event and leisureness have a significant effects on emotional malling. Second, it has turned out that diversity, publicity and aesthetic do not have a significant effect on consumer malling. Third, satisfaction level toward spatial composition has turned out to have a significant effect. The implications of this study are that even in the case of the pop-up mall consisting of 200 containers, which was selected for this study, the characteristics of container architecture comprised placeness, and this fact affects malling. |
소장처 |
한국도시설계학회 |