기사명 |
가로구역별 건축물 최고높이 설정 방법 / A Proposal of Building Height Regulation by the Condition of Block-units |
저자명 |
양우현(Yang, Woo-Hyun) ; 정우원(Chung, Woo-Won) |
발행사 |
한국도시설계학회 |
수록사항 |
도시설계(한국도시설계학회지) , Vol.20 No.6(통권 제6호)(2019-12) |
페이지 |
시작페이지(5) 총페이지(17) |
ISSN |
15980650 |
주제분류 |
도시 |
주제어 |
건축물 높이 규제; 가로구역별 높이 기준; 도로사선제한; 역세권 개발 건축물 기준//Building Height Regulation; Building Height by Block-unit; Building Height by Road-width; Development Guidelines for Subway Station Area |
요약1 |
도로사선제한은 2015년 여러 가지 문제를 이유로 폐지되었지만 그에 적합한 규제 수단의 부재로 도시의 상업지는 무분별한 난개발이 일어나고 있어 거주환경과 가로환경에 막대한 피해가 나타나고 있다. 하지만 도심지내 가로구역별 건축물들의 최고높이 규제 방법을 재설정 한다면 가로구역은 거주환경과 가로환경의 쾌적성을 증진시킬 수 있음과 동시에 적정의 밀도를 가지는 도시의 개발 방향을 가질 수 있다. 이에 이 연구는 도심지 내에 난개발을 막고 적정 높이의 건축물개발을 위해서 새로운 높이 규제 계산방식을 모색하고자 한다. 이를 위해 관련 이론ㆍ법규ㆍ사례를 문헌 연구하고, 광명시의 난개발 부지의 도면 및 주변 상황을 검토ㆍ분석한 후, 새로운 가로구역유형별로 차등된 높이기준들을 적용하여 부지 특성별로 각각 다른 최고 높이 기준을 선정하였다. 이렇게 선정된 새로운 가로구역유형 중 한 유형을 선택하고 광명시 부지에 시뮬레이션을 진행하여 기존의 도로사선제한과 비교 후 새롭게 제시된 계산방법의 타당성을 검토하였다. 이 연구는 도로사선제한이 폐지된 후 상업지의 무분별한 난개발로 인한 인근 주거지역의 피해와 가로환경의 악화와 같은 도시 문제를 개선하는 실용적 연구로서의 가치가 있다. |
요약2 |
Setback regulation from road-width was abolished in 2015 for various reasons, but due to the lack of proper regulatory means, reckless development of urban commercial areas is taking place, causing enormous damage to the living and street environment. However, resetting the building height regulation by block-unit in downtown areas can enhance the comfort of living and street environment and, at the same time, have the direction of development of cities with the proper density. In response, the research seeks to find a new method of calculating height regulations to prevent imprudent development and to build buildings of proper height. To do this, the highest standards for each site’s characteristics were selected by applying different elevations for different types of new street zones after studying the relevant theories, laws and reviewing and analyzing the drawings and conditions of the relentless development site in Gwangmyeong. Using one of the new street zone types selected as a representative model, a simulation was conducted on the site in Gwangmyeong to compare with the previous setback from road-width and then reviewed the feasibility of the newly presented calculation method. This research is valuable as a practical study that contributes to urban problems such as damage to nearby residential areas and worsening of the street environment due to reckless development of commercial sites, after the roadway setback regulation was abolished. |
소장처 |
한국도시설계학회 |