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기사명 대형 CFRP Plate용 정착구의 설계요소분석 및 최적설계 / An Analysis of Design Parameters and Optimal Design for Anchors with Wide CFRP Plate
저자명 김형준(Hyung-Joon Kim) ; 정홍진(Heung-Jin Chung)
발행사 한국구조물진단유지관리공학회
수록사항 한국구조물진단유지관리공학회 논문집 , Vol.24 No.6(2020-12)
페이지 시작페이지(102) 총페이지(11)
ISSN 2234-6937
주제분류
주제어 CFRP; 탄소섬유보강플라스틱; 설계변수; 최적설계; 쐐기형 정착구; 대형탄소판; 복합재료 파괴기준//CFRP; Carbon fiber reinforced plastic; Design parameters; Optimal design; Wedge anchorage system; Wide CFRP plate; Failure criteria for composite materials
요약1 본 연구에서는 교량구조물에 활용할 수 있는 폭 100mm 이상의 대형 탄소판을 고정할 수 있는 쐐기형 정착구를 설계하기 위해서, 주요설계변수인 쐐기의 각도, 정착블록-쐐기 사이의 마찰계수 등을 기준으로 거동특성을 수치해석방법으로 분석하였다. 설계변수 별로 탄소판의 응력상태를 계산하고, 복합재료 파괴기준에 의하여 정착구의 극한상태에서의 성능을 평가하였고, 이를 바탕으로 정착구의 최적설계 제원을 결정하였다. 실물실험을 통하여 최적설계된 정착구의 성능을 검증하였으며, 본 연구의 결과는 대형 구조물을 보강하기 위한 탄소판 정착구의 최적설계에 활용될 수 있을 것으로 판단된다.
요약2 In this study, in order to design a wedge-type anchor that can hold an wide carbon plate with a width of 100 mm or more that can be used in a bridge structure, the mechanical behaviors are evaluated based on the main design variables such as the angle of the wedge and the coefficient of friction between the guide and the wedge. The stress state of the carbon plate was calculated by numerical analysis method for each design variable, and the performance of the anchor in the critical state was evaluated according to the failure criteria for composite material , and the optimal design specifications of the anchor were determined based on numerical results. The performance of the optimally designed anchor was verified through actual experiments, and the results of this study are considered to be useful for the optimal design of the CFRP plate anchor to reinforce large structures.
소장처 한국구조물진단유지관리공학회
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