기사명 |
안산신길2지구 도시건축통합 마스터플랜 - 설계공모 당선작을 중심으로 / Reviewing Prize Winner for International Competition of Integrated Urban & Architecture Masterplan for Ansan Singil 2 District |
저자명 |
신수진(Shin, Sujin) ; 이제선(Lee, Jeasun) ; 황경호(Hwang, Kyungho) |
발행사 |
한국도시설계학회 |
수록사항 |
도시설계(한국도시설계학회지) , Vol.22 No.1(통권 제103호)(2021-02) |
페이지 |
시작페이지(185) 총페이지(14) |
ISSN |
15980650 |
주제분류 |
도시 |
주제어 |
도시건축통합설계; 도시설계; 가로공간; 입체적 도시계획; 안산신길2지구 // Integrated Urban & Architecture Design; Urban Design; Street Space; 3D Urban Planning; Ansan Singil 2 District |
요약1 |
한국토지주택공사(LH)는 2018년에 기존 도시계획의 문제점과 한계를 극복하고자 가로공간 중심의 ‘도시건축통합계획’을 3기 신도시 및 신규 공공주택지구에 적용하기로 하였다. 이 설계기법은 초기 기획 단계부터 도시ㆍ건축ㆍ시설물을 아우르는 입체적 도시 마스터플랜을 통해 도시계획과 건축계획을 결정하는 방식으로, 안산신길2지구는 과천지구에 이어 두 번째로 이 방식을 적용한 대상지로, 현상설계공모 후 2020년 9월 심사를 통해 ‘Interactive Flow:다층적 흐름의 공간구조 제안’이 당선작으로 선정되었다. 당선작은 물과 녹지를 따라 경험하는 도시의 ‘흐름’, 자유로운 도시의 흐름을 따르는 ‘리듬’, 발걸음을 따라 마주하는 곳곳의 ‘장면’ 등 다양성을 기반으로걷고 싶은 도시, 다층적 흐름의 공간구조를 제안하였으며, 가로공간 중심의 커뮤니티 활성화 계획과 인근 시흥거모지구와의 교통ㆍ녹지 체계 연계성, 역세권 및 제기천변과 주요 도로를 아우르는 활성화 계획의 창의성이 공모취지에 부합한다는 평가를 받았다. 본 설계공모과정에 대한 연구를 통해 도시계획가 및 건축가들이 과거와는 다른 협력체계가 필요하다는 것을 제안하였다. |
요약2 |
The Korea Land and Housing Corporation (LH) invented an “integrated urban and architecture masterplan” strategy in an attempt to overcome the problems and limitations of existing city planning system, and applied this approach to the third-generation new town and new public housing projects. This new design approach aimed to create an intergraed plan with urban and architecture design based on a three-dimensional city master plan that covers urban structures, buildings, and facilities together from the initial planning stage. The Ansan Singil 2 district was the second design competitionin September 2020 to apply this approach, The prize winner, “Interactive Flow: Proposal of spatial structure of multi-layered flow”, attempted to create pedestrian friendly urban structure based on diversity, such as the “flow” of urban experiences along the water and greenery, the “rhythm”following the free flow of the city, and the “scenes” with diverse landscape along pedestrian walkways. The winning project proposed the horizontal spaceand a transportation green area system cooperation with the neighboring Siheung Gomo district, and a comprehensive plan that covers the area around the station, riverside and the main roads. This paper pointed that needs to collaborate between architects and urban planners in a different way than before through analysis of the competition process. |
소장처 |
한국도시설계학회 |