기사명 |
도심형 복합상업시설의 계획특성이 상가활성화에 미치는 영향 - 서울시 중규모 복합상업시설의 테넌트구성 사례를 중심으로 - / The Effect of Planning Characteristics of Urban Complex Commercial Facilities on the Revitalization of Shopping Districts - The Case of Tenant Composition of Medium-Sized Commercial Facilities in Seoul - |
저자명 |
임상백(Lim, Sang-Paek) ; 홍경구(Hong, Keong-Gu) |
발행사 |
한국경관학회 |
수록사항 |
한국경관학회지 , Vol.15 No.2(2023-12) |
페이지 |
시작페이지(104) 총페이지(15) |
ISSN |
2092-9919 |
주제분류 |
도시 / 계획및설계 |
주제어 |
복합상업시설; 앵커테넌트; MD계획; 상가활성화; 도심형 // Complex Commercial Facilities; Anchor Tenant; MD Plan; Downtown |
요약1 |
최근 복합상업시설은 상품의 판매를 넘어 경험과 체험의 소비를 중시하는 추세로 발전하고 있으며, 지역 커뮤니티의 역할을 하는 중규모 복합상업시설의 계획특성의 중요성도 커지고 있다. 따라서 본 연구에서는 계획특성을 분석하고, 개발에서 운영까지 단계별 평가항목의 영향요인을검증함으로써 상가활성화에 미치는 영향을 분석하였다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 전체 활성화평가에서는 입지 선호도가 높은 평가를 받았으나, 영향요인 분석에서는 운영관리 특화요소가큰 영향을 미쳤다. 둘째, 운영관리 특화요소에 있어서 지속적 개선 정도와 마케팅 요인이 중요하게 나타났다. 셋째, 테넌트 특화요소에 있어 앵커테넌트가 굉장히 중요한 요인이며, 테넌트의 선호도와 면적의 적정성이 큰 영향으로 나타났다. 넷째, 개별 브랜드 군집의 앵커군을 형성함으로써 다양한 상품을 고객에게 제공하고 공간 효율을 높이는 방안도 필요할 것으로 판단된다. |
요약2 |
Recently, complex commercial facilities are developing in a trend of emphasizing the consumption of experience and experience, and the importance of the planning characteristics of medium-sized complex commercial facilities that serve as local communities is also increasing. Therefore, in this study, the planning characteristics were analyzed, and the influencing factors of the evaluation items for each stage from development to operation were verified to analyze the effect on the activation of the shopping mall. The results are as follows. First, location preference was highly evaluated in the overall activation evaluation, but the operation management factor had a great influence in the analysis of influencing factors. Second, the degree of continuous improvement and marketing factors were found to be important in the operational management factor. Third, anchor tenants are very important in the tenant factor, and preference and area adequacy were found to have a great influence. Fourth, it is judged that it is also necessary to provide various products to customers and increase space efficiency by forming an anchor group of individual brand clusters. |
소장처 |
한국경관학회 |