뒤로 원문보기 | 미리보기 [ 원문보기시 소비되는 포인트 : 50 포인트 ]
기사명 현대건축에서 그리드와 축에 관한 연구 / 듀랑에서부터 르 코르뷔제까지 / The Grid and Axis in Modern Architecture From Durand to Le Corbusier
저자명 배형민
발행사 한국건축역사학회
수록사항 건축역사연구(한국건축역사학회지) , v.11 n.4(2002-12)
페이지 시작페이지(99) 총페이지(17)
ISSN 15981142
주제분류 역사
요약1 론 필자가 그리드의 역사를 다시 쓰겠다는 것은 아니다. 돔-이노 프레임은 20세기 현대건축의 가장 중요한 구법 중의 하나일 뿐만 아니라 하나의 근대적인 개념이자 형상이었던 만큼, 1920년대 르 코르뷔제 건축의 기본 전제였던 “돔-이노 그리드”에 대한 재조명은 바로 건축에서의 근대성에 대한 재검토와 다름이 없다고 생각한다. 르 코르뷔제가 보자르를 가장 격렬하게 비난했던 모더니스트 중의 하나라는 것은 널리 알려진 사실이지만 그의 작업을 깊이 이해하기 위해서는 그의 건축에 직간접적으로 내재하고 있는 고전적 전통, 더 구체적으로 보자르적 전통이 분명 파악되어야 한다. 같은 맥락에서 19세기의 보자르 건축은 오랫동안 모더니즘의 적으로 취급되기도 했지만, 알란 콜훈이 지적했듯이 현대건축의 형성에 있어서 “혁명적인 시발점”을 제공했다. 이러한 역사적인 구도에 따라 논문의 전반부에서는 서양 고전 건축의 흐름속에서 르네상스 시대에 재확인되는 기하학의 위상을 짚어본 후 듀랑을 중심으로 19세기 보자르 시스템에서의 그리드의 역할을 분석한다. 이러한 19세기 보자르의 그리드와 축에 대한 이해를 배경으로 논문의 후반부는 돔-이노 그리드의 관념적인 구성과 구체적인 쓰임새를 이해하고자 한다.
요약2 Centered on Durand and Le Corbusier, this study analyses the changing status of the grid and axis in modern architecture. In the Renaissance, the taxis grid operated as a contour grid, defining the elements and space of the building as part of closed harmonized world. In his Pre?cis des lec??ons d'architecture Durand provides the most explicit demonstration of a new modern grid in which its lines function as spatial and structural axes. In principle these axes are coordinates for the placements of a priori elements but in Beaux-Arts practice, as Durand himself acknowledged, they involve a simultaneous process in which the spatial axis sets up the basic parti and the structural axis is developed into the building's poche?. As a coordinate, Durand's grid provides a place for the "subject" to enter the architectural process. At the same time, it is the object of the subject's gaze, the dense site of the subject's transformative actions.
Though Le Corbusier is noted for his frequent attacks on the academic system, his architecture should be seen within the continuity of the classical tradition. He redefines the Beaux-Arts axis as a moving and seeing observer, and continues the discipline of the plan, the essential discipline of the Beaux-Arts system. In his dialectics, an intellectual scheme which extends to his commentators, the intention and will of the subject must come in tune with the objective material form of the building. Like Durand, Le Corbusier's axis provides the medium for the subject to enter. Unlike the Beaux-Arts system, however, Le Corbusier's mobile subject no longer has a holistic view of the building previously provided by the central axis. If there is a parti for Le Corbusier, it consists of the domino grid as a potential, but nonetheless, tangible form. In comparison with the Beaux-Arts structural grid, his gaze no longer lingers on their lines because they no longer constitute a formal process tied to the development of a thick articulated structure. Le Corbusier's grid constitutes a "loose" form, one that breaks down the hierarchical nature of the Beaux-Arts system.
소장처 한국건축역사학회
스크랩하기
추천문헌 이 논문을 열람하신 아우릭 회원님들이 많이 열람하신 논문을 추천해 드립니다.
프로그램과 다이어그램의 적용을 통한 건축 형태 생성 연구
윤혜경(Yoon Hae-Kyung) ; 김주영(Kim Ju-Young) ; 홍원화(Hong Won-Hwa) - 대한건축학회논문집 계획계 : v.26 n.02 (201002)
[특집] 국내 친환경 건축물 사례 분석
정지나 ; 김용석 ; 이승민 - 그린빌딩(한국그린빌딩협의회지) : v.9 n.1 (200803)
렘 쿨하스와 카즈요 세지마 건축에서 나타나는 프로그램의 조직과 공간구성 방법의 비교분석
권경민 ; 김종진 - 한국실내디자인학회 논문집 : v.16 n.6(통권 65호) (200712)
[시론] 4차 산업혁명 시대, 건축의 대응
이명식(Lee, Myung-Sik) - 건축(대한건축학회지) : Vol.61 No.05 (201705)
건축·도시공간의 현대적 공공성에 관한 기초 연구
염철호 ; 심경미 ; 조준배 - 연구보고서(기본) : 2008 n.8 (200902)
그리드체계의 변형을 통한 형태생성프로세스 연구
한상길 ; 이공희 - 한국문화공간건축학회 논문집 : 통권 제22호 (200806)
[논문] 존 헤이덕 건축에서의 시선과 응시
이종건 - 건축역사연구(한국건축역사학회지) : v.14 n.3(통권 43호) (200509)
[논문] 공간그리드구조 구성유닛의 형태구성
박찬수 ; 최선영 - 한국공간구조학회지 : v.7 n.3(통권 25호) (200706)
축에 의한 건축 공간 구성방법 및 효과에 관한 연구
배동식(Dongsik Bae) - 한국공간디자인학회 논문집 : Vol.10 No.04 (201508)
건축 공간의 경계 모호성과 투명성
고경호(KO Kyeongho) ; 김덕수(KIM Duk-Su) - 한국공간디자인학회 논문집 : Vol.07 No.01 (201203)