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논문명 미술관 공간구조의 연대기적 유형학 / A Chronological Typology of Museum Layouts
저자명 최윤경
발행사 대한건축학회
수록사항 대한건축학회 논문집, v.12 n.6 (1996-06)
페이지 시작페이지(29) 총페이지(10)
ISSN 12251674
주제분류 계획및설계
요약1 본 연구는 오늘날 미술관 건축의 경향을 파악하고자 다양한 공간구조에 대한 유형적 분류를 시도하고 이를 바탕으로 그 역사적 맥락을 파악하고자 한다. 본 연구에서는 세 단계의 시대적 구분을 도입하고 주요한 변화를 주도한 미술관을 대상으로 공간구조의 특성을 분석하였다. 1세대에 해당하는 근대 초기는 Boulee의 미술관에서 보여진 중심성확보와 전시공간의 연속성으로 출발하였으며 이는 후속되는 미술관들에서 공간의 연속성과 단속성의 대립으로서 나타난다. 근대건축의 거장들에 의해서 주도된 2세대 미술관 역시 대립되는 공간개념으로 표현된다. 즉 Corbusier와 Wright가 제시한 강제동선과 중심성 확대 그리고 Mies의 free plan에 의한 자유동선과 중심성 부정의 공간구성이 극명하게 대립한다. 이들이 공통적으로 부정하였던 것은 단속적인 공간구조였다. 20세기 후반 제3세대에서 나타나는 현상은 이전의 대립적 공간개념이 혼재적으로 나타난다는 것이다. 즉 중심성 수용과 중심성 거부의 대립개념과 free plan형식의 연속공간과 개실형식의 단속공간의 대립개념이 공존한다. 이러한 분석이 보여주는 것은 오늘날의 미술관 건축이 과거의 전통을 지속하면서 동시에 보다 다변화하고 있다는 것이며 이러한 공간구조의 다변화는 미술관 공간에 대한 다양한 사회적.문화적 요구를 반영한다 하겠다.
요약2 The spatial layout of today's museum shows and extraordinary diversity, which however can be seen mostly precedented by historical examples of the past. This study intends to outline a typological classification of museum layouts with historical context. The analysis identifies three chronological generations with different issues confronting. The first generation started with Boulee in the 18th century, who introduced a prototype consisting of central rotunda and surrounding galleries, which has been reproduced in many diffrent forms. The main issue of this generation was 'centrality' and opposition between 'continuity' and 'discontinuity' of exhibition spaces. The second generation was led by Corbusier, Wright and Mies, who initiated opposition on two issues; one between inclusion and exclusion of the centrality, the other between free and coercive circulation. The third generation of today repeats the same opposition on two issues of centrality and continuity, which produce four different types. These diverse types of today's musem manifest various cultural roles and implications of the museum furnished by society.
소장처 대한건축학회
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