논문명 |
특수학교시설의 학습 및 생활공간에 관한 연구 / A Study on Learning and Living Space of Special School Facilities |
저자명 |
김종영 |
발행사 |
대한건축학회 |
수록사항 |
대한건축학회 논문집, v.12 n.9 (1996-09) |
페이지 |
시작페이지(93) 총페이지(11) |
ISSN |
12251674 |
주제분류 |
계획및설계 |
요약1 |
본 연구는 특수학교의 제반 학습활동, 생활행위 등을 분석하여 그 특성을 파악하고 이를 통해서 시설계획의 기초자료를 마련하는 것으로서 그 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 보다 다양한 학습.생활집단의 편성이 요구된다. 각 분야별로 그 특성을 그룹화시키면, 1.정신지체: 교육가능급 저학년,고학년. 훈련가능급 저학년.고학년 . 요보호급. 중복장애그룹 2.지체의 경우: 단순지체 저학년.고학년. 중복장애그룹 3.정서장애의 경우: 저학년. 고학년. 중복장애 그룹으로 그루핑할 수 있을 것이다. 둘째, 각 그룹마다 정적, 동적 활동, 그룹의 크기에 대응할 수 있는 융통성있는 공간구성이 요구된다. 또한 각 분야의 저학년과 정신지체의 요보호급, 지체 및 정서장애, 중복장애그룹은 요육 및 생활활동 위주의 공간으로 구성하는 것이 바람직하다고 생각된다. 셋째, 각 학교마다 시설계획시 중도.중복장애아들에 대한 충분한 대비가 있어야 할 것이다. 보다 전문화된 학습 및 생활 교육 프로그램과 그에 대응하는 공간구성이 요구된다. |
요약2 |
The purpose of this study is to provide an instrument of architectural programming in designing special schools.To this end, the children's activities, both academic and otherwise, at the special schools have been analyed, and their characteristics have been noted in relationship with the corresponding rooms.The findings may be summarized as follows :1) The modes of study activities are multivarious.2) A variety of classrooms are requiredAnd the characteristics of each group's life activities are analyzed.1) Many children have difficulty with excretion, eating and movement. the main reason for this is either their inability to recognize location due to their inadequate perceptual facilitics or their severely impeded physical mobility. A similar problem may occur with schizophreniccases.2) these phenomena are particularly serious at the lower elementary level, and among the emotionally disturbed, the custodial and the physically handicapped group. |
소장처 |
대한건축학회 |