논문명 |
프랭크 로이드 라이트와 르 꼬르뷔제의 조망성 개념에 관한 비교연구 / A Comparative Study on Concept of Prospect in F.L.Wright and Le Corbusier's Works |
저자명 |
김광호 ; 고인석 |
발행사 |
대한건축학회 |
수록사항 |
대한건축학회논문집 계획계, v.18 n.1 (2002-01) |
페이지 |
시작페이지(91) 총페이지(9) |
ISSN |
12269093 |
주제분류 |
이론 |
주제어 |
라이트 ; 르 꼬르뷔제 ; 일원론 ; 이원론 ; 조망성 ; 피난처성//F.L.Wright ; Le Corbuier ; Monism ; Dualism ; Prospect ; Refuge |
요약1 |
모더니즘 건축에서 나타난 조망성 개념은 그 배후의 철학적 이념에 따라 다음 두 가지 입장으로 대별된다고 본다. 첫째는 일원론(monism)적 사고로써 객체와 주체간의 일체성을 강조하는 촉감적 조망성이 지배적인 유기적 건축(organic architecture)이며, 둘째는 이원론(dualism)적 사고로써 객체와 주체간의 다른 근원성을 강조함에 따라 나타나는 회화적인 조망성이 지배적인 합리주의 건축(rational architecture)이다. 이렇게 극명하게 대조적인 두 사고방식은 프랭크 로이드 라이트와 르 꼬르뷔제로 대표된다고 보며 전자의 경험적이면서 피난처적인 특성과 연관된 조망성 개념과 후자의 선험적이며 회화적인 조망성 개념을 비교 연구하여 양자간의 상호보완성을 모색할 수 있는 이론적 토대를 제공하는 데에 이 논문의 목적이 있다. (서론중에서) |
요약2 |
This study is for comparing and analyzing the concepts of prospect of F.L.Wright and Le Corbusier and it aims at affording theoretical basis for searching reciprocal complements between them. The characteristics of their concepts of prospect are completely different according to the interpretation of relationship between objects and subjects ; land and building, nature and self, people and self, as one unity or two different things. This thesis can be summarized as follows; 1) In the composition of the basic form for the prospect, Wright used 'box breaking' technique in regard of the building and the land as one unity on the basis of organic idea of monism : Le Corbusier presented the pictorial sense of dialectic through separating building from the land as 'object and background' on the basis of rational idea of dualism. 2) In the concept of exterior prospect, Wright's works have the space for refuge with prospect in the view of closer range : Le Corbusier's works obtain the pictorial prospect in a distant view through framing. 3) In the interior prospect, the visual sequence in Wright's works attains the emotional climax at public space with other people : the terminals of architectural promenade in Le Corbusier's works appear in private space for personal contemplation. |
소장처 |
대한건축학회 |