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논문명 지하철 역사의 피난안전성능 확보를 위한 설계기준에 관한 연구 / A Study on the Design Standards for Egress Safety Performance of An Underground Subway Station
저자명 박재성(Park Jae-Sung) ; 윤명오(Yoon Myong-O) ; 이용재(Lee Yong-Jae)
발행사 대한건축학회
수록사항 대한건축학회논문집 구조계, v.19 n.8 (2003-08)
페이지 시작페이지(91) 총페이지(10)
ISSN 12269107
주제분류 환경및설비
주제어 피난안전 ; 설계기준 ; 지하철역사//Egress Safety ; Design Standards ; Subway Station
요약1 지하철 역사는 불특정 다수의 승객이 운집하는 장소이며, 노선의 증가 및 노후화, 도심공간 활용상 지하 역사가 점차 대심도화 되어 화재 등의 비상시 피난안전 대책이 절실히 요구되고 있다. 하지만 지하철 역사는 배연, 구획, 피난 관련 등 국내 건축법, 소방법 등에서 규정하고 있는 조항들을 직접 적용하기 모호한 실정이고, 피난안전성능을 확보하기 위한 설계기준이 없기 때문에 설계시 큰 혼선을 초래하고 하고 있다. 미국, 홍콩 등은 NFPA 130 등과 같은 지하철 역사에 대한 자국의 시설 안전기준을 마련하여 승객의 안전을 고려한 역사 설계를 추진하고 있다. 본 연구에서는 서울시를 중심으로 한 지하철 역사 현황 및 문제점을 파악하고, 국내?외 기준을 비교?분석하여 서울시 지하철 특성에 맞는 피난 관련 설계기준을 제시하였다.
요약2 Egress safety measures for emergencies are keenly required at a subway station which tends to be positioned deeper under the ground due to increased subway lines, superannuated facilities and the space utilization of downtown and is also the place where an unspecified number of the general public gathers. However there is lots of confusion in designing a subway station because there is no design standards for egress safety performance and it is very obscure to apply to a subway station the provisions of the domestic building code and fire code with respect to smoke exhaust, compartment, etc. This study is to show the current status and problems of subway stations in Seoul and other cities and then to suggest the proper criteria which could ensure the egress safety performance at a subway station by making comparison between domestic criteria and foreign ones.
소장처 대한건축학회
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