논문명 |
지구단위계획에서 일반상업지역의 건축물 높이설정에 관한 연구 / A Study on the Height Regulation of Building in General Commercial District |
저자명 |
이창구(Lee Chang-Gu) ; 김영하(Kim Young-Ha) |
발행사 |
대한건축학회 |
수록사항 |
대한건축학회논문집 계획계, v.19 n.10 (2003-10) |
페이지 |
시작페이지(85) 총페이지(8) |
ISSN |
12269093 |
주제분류 |
도시 |
주제어 |
기준용적률 ; 일반상업지역 ; 기준높이 ; 접도조건 ; 사선제한//Base Floor Area Ratio ; Commercial District ; Base Height ; Frontage Condition ; Oblique Line Limitation |
요약1 |
「지구단위계획」은 도시내 일정구역을 대상으로 인간과 자연이 공존하는 환경친화적 도시환경을 조성하고 지속가능한 도시개발 또는 도시관리가 가능하도록 하기 위한 계획으로 도시의 기능 및 미관을 증진시키기 위하여 도시내 일정구역에 대하여 도시기반시설 및 건축물 등을 정비하고 가로경관을 조성하기 위한 계획이다. 그러나 도시의 개방감 확보, 스카이라인 조성과 같은 가로경관을 조성하는 건물 높이규제에 필요한 관련기준은 현재 진행중이거나 확정되지 않은 상황에 있다. 따라서 본 연구는 가로구획별 최고 높이를 산정하는 기준을 제시하고자 하는 연구로서 기존의 도로폭에 의한 사선제한 기준의 타당성을 분석하고 기존 도로에 의한 사선규제 내용의 실효성에 대해 분석하여 일반상업지역에서 건축물의 높이설정을 위한 기초적 자료를 제시하고자 한다. 본 연구의 방법론적인 결과에 따른면, 첫째, 지구단위계획구역의 건축규모 현황을 파악한 결과 대체로 저밀도 개발로 이루어져 있으며, 뚜렷한 중심지 기능이 없이 간선도로변을 따라 주거와 상업이 혼재되어 있다. 이러한 지역의 기능과 미관을 증진시키며 지역특성에 맞는 가로구역을 조성하기 위해서는 도시관리수단으로서의 높이기준이 필요하다고 사료된다. 둘째, 대지형상별, 대지면적별, 도로폭에 따라 사선제한을 적용해 본 결과 문제가 있다고 사료된다. 특히 1:1.5배의 사선제한의 획일적인 운영은 지역의 특성을 고려한 건축물 규모산정에서 사선제한의 근본취지가 결여될 수도 있다고 사료된다. 셋째, 용도지역별 도로폭에 따른 사선제한의 타당성을 분석한 결과, 도로폭에 의한 건축물의 높이 규제시 사선제한의 적용이 1.5배에 한정될 것이 아니라 전체적으로 도로폭에 의하여 차등적용되어야 할 것이라 사료된다. |
요약2 |
District units plan, as a object for some established district in a city, is a plan to promote a environment-oriented city environment that human will coexist with nature and to be possible a continuous city development & city management and a plan to consolidate city infrastructure facilities and buildings for some established district in a city and to build street scenic beauty in order to promote city's function and beautiful sight. However, related standards, which are needed for building's height regulation to decide a street scenic beauty such as security of a feeling for open city and making of sky line, are under consideration and not fixed. Up to now, there is no base height of building in city dimension, but oblique line limitation by street has been operated as a measure for height control, which is different from its original object. Currently character of base height of building will be considered by the side of city scenic beauty so that change of height standard will be forecasted. Floor area ratio in commercial district was 1300% collectively in the past, but due to subdivision of commercial district in urban planning current contents for height regulation will be attacked by arguments by different application of floor area ratio in each class. Therefore, this document offers basic data for setting the height of buildings in district units plan by analyzing the propriety of oblique line limitation standards and the effectiveness of oblique line limitation contents according to the existing road width. Concretely, this document reviews base height limitation, height regulations related to road width, and whether height limitation exists in the existing district in order to establish height limitation standards based on road width. |
소장처 |
대한건축학회 |