논문명 |
대도시권역 난개발의 공간적 분포에 관한 연구 / The Spatial Distribution of Urban Sprawl in Metropolitan Regions |
저자명 |
정현욱 ; 김재익 |
발행사 |
대한국토도시계획학회 |
수록사항 |
국토계획, v.38 n.5(통권 130호) (2003-10) |
페이지 |
시작페이지(7) 총페이지(14) |
ISSN |
12267147 |
주제분류 |
도시 |
주제어 |
도시성장관리 ; 난개발지표 ; 압축개발 ; 주거밀도 ; Urban growth control ; sprawl indicators ; compact development ; residential density |
요약1 |
우리나라의 경우 난개발의 문제를 겪고 있으면서 난개발의 수준과 공간적 분포에 관한 연구는 미흡한 실정이다. 우리나라의 난개발은 ‘무계획적인 개발’로 정의되고 있음이 시사하듯 이러한 연구는 1970년이후 지속되어 온 도시성장억제를 위한 각종 정책들이 얼마나 효과를 거두었는가를 평가하는 것과도 연관된다. 따라서 본 연구는 우리나라의 대도시들을 대상으로 인구변동과 더불어 난개발 여부 및 수준을 측정하는 지표들을 이용하여 그동안 시행된 성장관리정책의 효과를 실증적으로 평가해 보고자 한다. |
요약2 |
The main purpose of this study is to identify sprawl regions and their spatial distributional characteristics around major metropolitan regions in Korea. This study also relates with the indirect evaluation of the urban growth control policies. The policies are evaluated through three indicators -- population, residential density and road area per capita. The main findings are follows. First, population of major cities has been decreased. But, the population of suburban areas are explosive. The sprawl regions are identified in the outer-skirt of metropolitan areas in irregular patterns. Second, the residential density becomes higher as a population size of cities increases. However, there is no evidence of American type of sprawl -- low density development in the suburban areas -- in the case of Korean metros. Third, urban sprawl is highly related with residential density, i.e., there is a very strong negative relationship between the degree of urban sprawl(measured by road area per capita and the growth rate of road area per capita) and residential density. Forth, the increase in road area per capita contributes to reduce home-to-work travel time for car drivers only. |
소장처 |
대한국토도시계획학회 |