논문명 |
초등학교시설의 색채계획 합리화 시론 / Rationalization of Color Planning on Primary School Facilities |
저자명 |
장성준(Jang Seong-Jun) ; 최두원(Choi Doo-Won) ; 황인환(Hwang In-Hwan) |
발행사 |
대한건축학회 |
수록사항 |
대한건축학회논문집 계획계, v.19 n.12 (2003-12) |
페이지 |
시작페이지(25) 총페이지(8) |
ISSN |
12269093 |
주제분류 |
계획및설계 |
주제어 |
색채계획의 합리화 ; 색채조화 ; 초등학교 ; 색채계측 ; 배색안색채계획의 합리화 ; 색채조화 ; 초등학교 ; 색채계측 ; 배색안 |
요약1 |
이 연구는 색채계획의 전문성이 떨어질 수 있는 상황에서 색채조화를 확인하면서 색채계획의 합리성을 제고할 보완적 장치를 특정 사례분석을 통해 제시하는데 목적을 두고 있다. 색채조화를 계획하거나 평가함에 있어서 단순하더라도 근원적 원칙을 정하여 적용할 필요가 현재의 실무차원에서 있다고 본다. 기초조사로서 문-스펜서의 색채조화론과 PCCS의 색조조화를 적용하여 6개 신축초등학교의 내외부 및 교구에 대한 색채조화를 분석한 결과 절반이 부조화로 됨을 확인하였다. 또한 주건물 내외에 대한 배색안을 다수 작성하여 선호를 조사한 결과 양극화 등 여러 반응을 확인하였다. 색채계획 합리화를 위한 제안으로 우호적 조건 형성, 색상과 색조의 단순조화 확인, 양극화 선호 배색안의 배제, 유지관리에서의 고려 등을 강조하였다. |
요약2 |
The study deals with color environment of some new primary school buildings to suggest alternative strategy for rationalization of color planning. We introduced two analytic methods. Firstly, we measured present color schemes in and outside the building, and checked if the colors satisfy theory of harmony suggested by Moon & Spencer and PCCS. Secondly, we conducted enquete survey to find out preference on color samples and satisfaction on color environment of the new building. In case of exterior colors, half of them were in disharmony in respect to main color, and so those of interior. The respondents presented conflict attitudes in their preference in the color sample and the real color environment. The study suggests appropriate strategy for color planning to promote color satisfaction; enhancement of harmony condition, simple checking of harmony between primary color and secondary or accent color, cheking of bipolar attitude, care of color maintenance. |
소장처 |
대한건축학회 |