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논문명 [논문] 대형할인점 입지적 특성 및 선호요인 분석 / 부산시 대형할인점을 대상으로 / A Locational Characteristics and Consumer Preferences of Large-Scale Discount Stores
저자명 최열 ; 석혜주
발행사 대한국토도시계획학회
수록사항 국토계획, v.39 n.5(통권 137호) (2004-10)
페이지 시작페이지(123) 총페이지(12)
ISSN 12267147
주제분류 도시
주제어 대형할인점 ; 선호요인 ; 컨조인트 분석 ; 군집분석 ; 입지특성//Large-scale Discount Stores ; Preferences ; Conjoint Analysis ; Cluster Analysis ; Locational Characteristics
요약1 본 연구는 선행연구에서 다소 등한시 하였던 실제 대형할인점을 이용하는 이용자 및 수요자들에 집중하여 그들의 형태적인 측면에서 선호 인지하고 있는 대형할인점의 속성을 도출하고자 한다. 따라서 먼저, 대형할인점 이용자를 전체적인 시각에서 그들이 우선시하는 상대적 중요 선호 요인을 파악하고자 한다. 이어서 이용자를 그룹별로 세분화하여 그들의 선호요인 특성 및 이용 패턴 등을 분석하고자 하는 것이다. 이를 통해 향후 대형할인점의 선택 및 방향에 보다 전략적으로 이용할 수 있는 시사점을 제공하고자 한다.
요약2 Large-scale discount stores have a great impact on spatial structure and consumer behavior. On spatial structure, many consumer's movements have made noise and traffic jam, etc., around their neighboring area as well as large-scale discount stores. Above all, the land use of neighboring area circumscribing them can be mostly influenced by large scale discount stores. In consumer behavior, the consumer who have usually shopped at traditional market have transferred to large-scale discount stores. Locational characteristics of large-scale discount stores in Busan are at large divided into two; First, the location of large-scale discount stores are apt to go abreast with city's spacial axis. Recently, large-scale discount stores are mostly located at Seomyeon, new central business district in Busan. Also, large-scale discount stores have rapidly increased on the newly emerging residential area(Saha Gu, Book-Gu, Haeundae-Gu). In analysis of consumer preferences employing conjoint analysis, the variables to denote accessibility of residence, convenience of traffic, easiness of parking are highly likely to associate with preferring large-scale discount stores. And it is revealed that the variable(here, crowding) to represent consumer's cognition is also important factor. However, the variables to denote physical attributes of large-scale discount stores have relatively weak correlations with consumer's preferring to large-scale discount stores.
소장처 대한국토도시계획학회
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