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논문명 프랭크 게리와 피터 아이젠만의 건축 디자인 프로세스에서 디지털 미디어의 적용 방법과 특성에 관한 비교 연구 / A Comparative Study on the Digital Media Application Method and Characteristics of the Architectural Design Process of Frank O. Gehry and Peter Eisenman
저자명 김동준(Kim Dong-Joon) ; 정재욱(Chong Jae-Uk)
발행사 대한건축학회
수록사항 대한건축학회논문집 계획계, v.20 n.11 (2004-11)
페이지 시작페이지(211) 총페이지(8)
ISSN 12269093
주제분류 계획및설계
주제어 디지털 건축 ; 프랑크 게리 ; 피터 아이젠만//Digital Architecture ; Frank O. Gehry ; Peter Eisenman
요약1 본 연구는 90년대 이후 정립되어가고 있는 디지털 디자인 프로세스를 분석하기 위해 현재 디지털 테크놀로지를 건축디자인에 적극적으로 사용하고 있지만 방법론에서 차이를 보이고 있는 프랑크 게리와 피터 아이젠만의 디지털 디자인 프로세스를 도입하게 된 배경과 적용 방법을 비교 분석함으로써 건축디자인에 있어서 디지털 디자인 프로세스의 적용방법 및 그 의미를 분석하였으며 그 결과를 다음과 같이 정리 할 수 있다. 1)프랭크 게리와 피터 아이젠만은 디지털 도구를 활용하여 새로운 형태를 형상화하고 있다. 디지털 도구의 활용으로 프랭크 게리와 아이젠만은 기존의 2차원적인 평면을 통한 3차원적인 건축을 구상하는 것과는 달리 3차원적인 사고로 3차원적인 건축을 형상화하며, 3차원 디지털 정보에 의해 자동으로 추출된 2차원적인 평면, 단면, 입면을 해결한다 2)프랭크 게리 작업 과정은 내부 프로그램을 위한 블록 모델을 통해 공간의 볼륨 스터디 과정을 거친 후, Skin-In 작업을 통해 외피에서 내부로 들어가는 작업과정을 거치게된다. 이 단계에서 디지털 미디어인 CATIA를 통해 디지타이저의 과정을 거쳐 재현하는 과정을 거치고 있다. 3)피터 아이젠만의 디지털 디자인 프로세스는 디자인 초기부터 디지털 미디어를 활용하여 새로운 건축 패러다임을 만들어 나가고 있다. 기존의 관념적인 사고와 관습적인 디자인 방법으로부터 벗어나 새로운 차원의 건축공간과 형태를 창출한다. 아이젠만은 고정된 관념으로부터 벗어나기 위한 방법으로 인간의 의식을 배제한 컴퓨터가 만들어 내는 의외의 패턴을 활용하고 있으며, 컴퓨터에 의한 위상변환을 통해 새로운 차원의 공간을 창출하고 있다.
요약2 The scope of this study is to understand the characteristic of architectural design process with the applications of digital technology. To verify the characteristics of digital application in architecture, the study have analyzed the design methodologies of two distinctive architects-Frank Ghery and Peter Eisenman utilized new design tools after the introduction of digital technology in early 1990's. The followings are summary of the study results : 1)Frank Ghery and Peter Eisenman made a new type of formation by using digital-tools. By utilizing digital methods, two architects exuviated from conventional 2-dimensional planning to create 3-dimensional space rather engaging 3-dimensional thoughts to produce 3-dimensional structure and expel by 3-dimensional digital informations to update 2-dimensional drawings for the documentations. 2)The design process of Frank Ghery base on space-volume study with inner programs of block-model, and "Skin-In" system which works from the direction of exterior to interior. Finally, the process of work was conducted by the digital media called CATIA to digitize position of the shape appearance. 3)The digital design process of Peter Eisenman characterized by the first stage of design application and making new type of architectural paradigm. Eisenman emerge from the conventional idea and thoughts of design method to create new type of architectural form and space. Eisenman is confornted with elimination of human consciousness and conducting computer to organize itself to make unexpected patterns. Such a novel type of space is created by "phase-transformation" of digital process.
소장처 대한건축학회
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