논문명 |
국내 건설엔지니어링 업체의 대외경쟁력 저하원인 분석을 통한 해외진출 활성화 방안 / Strategies going into other countries throughout analysis of factors which weakens competitiveness in domestic construction engineering companies |
저자명 |
박환표(Park, Hwan-Pyo) ; 박상훈(Park, Sang-Hoon) ; 조문영(Cho, moon-Young) |
발행사 |
한국건설관리학회 |
수록사항 |
한국건설관리학회 논문집, Vol.5 No.6 (2004-12) |
페이지 |
시작페이지(101) 총페이지(9) |
ISSN |
1229-7534 |
주제분류 |
시공(적산) |
주제어 |
건설엔지니어링 기술수준 ; 해외진출 활성화 방안 ; 입찰정보//Technical power of Construction Engineering ; Strategies going into other countries ; Bid information |
요약1 |
건설엔지니어링의 사업비는 공사비의 3~5% 정도에 지나지 않으나, 최종 사업목적물의 성능을 결정하는데 커다란 영향을 미치고 있어 매우 중요하다. 그러나 그동안 정부 및 민간업체에서는 시공분야보다 건설엔지니어링분야의 기술개발투자 및 경쟁력을 강화하기 위한 대책마련이 미흡하였다. 따라서, 본 고에서는 미개척국가이면서, 시장의 잠재력이 큰 러시아, 리비아, 인도네시아를 대상으로 국내 건설엔지니어링 업체의 경쟁력을 SWOT 분석법을 이용하여 비교·분석하였고, 해외출장 및 관련전문가의 면담조사로 국내업체의 해외진출시 문제점 및 애로사항을 조사·분석하였다. 또한, 본고에서는 건설엔지니어링 업체의 기술력 향상과 대외경쟁력 저하원인을 다양한 측면으로 분석하여 해외시장으로 진출하기 위한 정부 및 민간차원의 해외진출 활성화 방안을 마련하였다. 특히, 국내업체의 해외진출 활성화 방안으로, 해외 정보 수집지원방안, 조세 및 보조금 지원방안, 타 기관과의 전략적 제휴방안 등을 제안하였다. |
요약2 |
The construction engineering field is less than 3~5% of the gross construction cost, but engineering's role is very important because the performance of final facility is decided in the engineering stage. Nevertheless, before now government and private companies are more concentrated on construction works than making strategy to strengthen the competitiveness and technical development of investment in construction engineering sectors. Therefore this research have compared and analyzed the competitiveness of domestic construction engineering companies throughout analytic method 'SWOT' to those developing countries, which are potential big market objects, such as Russia, Libya and Indonesia. Such research was obtained through business trip & consultation with related specialists for the difficulties of domestic companies in advancing into overseas market. Moreover this research have analyzed the technical improvement of construction engineering companies and reason for competitiveness weaken by various aspects, it provides governmental and private plans to advance into overseas market. Especially, to strengthen domestic companies into advancing overseas market, it has suggested that tax & subsidy privileges, supporting plans for obtaining information of overseas and strategic cooperation with other organizations. |
소장처 |
한국건설관리학회 |