논문명 |
국내 백화점 실내디자인 이미지유형 및 구성요소 분석 연구 / 수도권지역 대형 백화점 1층 공간을 중심으로 / A Study on the Types of Interior Design Image and Consisting Elements in the Department Store - Focused on the first floor of Department Store |
저자명 |
정수현 ; 최상헌 |
발행사 |
한국실내디자인학회 |
수록사항 |
한국실내디자인학회 논문집, NO.22 (2000-03) |
페이지 |
시작페이지(46) 총페이지(7) |
ISSN |
12297992 |
주제분류 |
계획및설계 |
주제어 |
백화점 ; 실내디자인 ; 실내이미지 ; 실내구성요소 |
요약1 |
본 연구는 백화점의 전반적인 이미지 구성요소를 알아보고, 백화점 실내 디자인 이미지 요소를 분석하고 선호도를 파악하여, 이를 기반으로 날로 치열해 지고 있는 백화점 실내 디자인 분야에서 향후 백화점의 실내 디자인 이미지 부각을 위한 백화점 실내 디자인 계획에 기초적인 자료로써 활용하게 하여, 대외 경쟁력 확보를 위한 디자인 역량을 강화하도록 하는 것이다. 본 연구의 목적은 다음과 같다. 첫째, 현대 시장 문화의 중심이 되고 있는 백화점의 차별화를 위한 판매 촉진 전략으로서 백화점 1층 공간 부분의 실내 디자인 이미지 요소들을 추출하고, 그 구성 요소를 파악한다. 둘째, 백화점 1층 공간 부분을 구성하는 어떤 요소들이 각각의 백화점 실내 디자인 이미지 유형과 관계를 가지는가를 파악하여 백화점 실내 디자인 계획 과정에서 실내 디자인 이미지를 미리 예측하고, 그에 따른 디자인 개발을 용이하게 하여 각 백화점의 차별화를 통한 디자인 경쟁력을 강화하는데 목적이 있다. |
요약2 |
The Department store of today contrary to past plays an important role in the culture of modern market, because of the development of national economy and a rise in the standard of living. The improvement of culture and the high growth of economy made a livelihood fertile, mass production and mass consumption of product based on accumulation of technology caused the industry of distribution to activate, and the change of consumption pattern and various purchasing form resulted in the distribution structure like large scale store. This study was composed of pilot study, the first research, and the second research. In pilot study, the types of interior design the first floor of large-sized department store in the Metropolitan area was classified on the basis of the image of interior design prior researched. The contemporary interior design require unique image frequently because of the qualitative enhancement accompanying segmentation and specialization of space. Especially, the emergence of foreign company along with the change of the distribution environment threaten the domestic interior design industry. Therefore, the interior design plan introducing the image elements is able to have critical influence on forming specialized space in department store. This study investigated the interior design limited to the first floor of large-sized department store in the Metropolitan area, therefore the user's preference and the problem of design in domestic department store of today was not examined well. But this study was able to explore the types of interior design image in the first floor of department store and the relation between consisting elements. |
소장처 |
한국실내디자인학회 |