논문명 |
업무유형에 따른 워크스테이션 선호도에 관한 연구 / A study on workstation design and preference based on work-style |
저자명 |
김정은 ; 하미경 |
발행사 |
한국실내디자인학회 |
수록사항 |
한국실내디자인학회 논문집, NO.29 (2001-12) |
페이지 |
시작페이지(163) 총페이지(10) |
ISSN |
12297992 |
주제분류 |
계획및설계 |
주제어 |
오피스 계획 ; ?업무특성 ; ?업무유형 ; 오피스 워크스테이션 ; 레이아웃 |
요약1 |
본 연구는 업무특성을 파악, 분류하여 그 내용에 맞는 워크스테이션 디자인 안을 제시해 주는 것으로서 공간배치의 합리성, 효율성을 만족시킬 수 있는 사무환경과 사무공간의 기본 단위인 워크스테이션의 업무특성별 디자인 방침을 제시해 줌으로서 오피스 가구 및 워크스테이션 그리고 나아가서는 사무실 전반적 디자인 방향에 기본적인 자료를 제공하는데 그 의의가 있다. |
요약2 |
An office is understood as a system consisted of three subsystem: office work, technology and organization. In the age of information, an office is a complicated device in an organization to create, process, modify and deliver various information for organizational goals. ?The purpose of this study is to provide design guidelines on office workstations based on the analysis of employees' preference and work-style responding to current changes of an organization and work process. Through a literature survey, the study briefly reviewed characteristics of interior design to find changing factors and directions of office interior. Work characteristics in an office are analyzed based on information, activity and communication characteristics while office environment is analyzed based on physical and technological factors. Finally, questionnaire items are derived from a critical comparison between work?characteristics and workstation organization(furniture etc) factor. workplace strategies by preference are suggested to increase office productivity, employee satisfaction and to reduce space costs. |
소장처 |
한국실내디자인학회 |