논문명 |
바로셀로나 파빌리온의 구축적 공간 특성에 관한 연구 / A Study on the Spatial Characteristics in the Tectonic of the Barcelona Pavilion |
저자명 |
양재혁 |
발행사 |
한국실내디자인학회 |
수록사항 |
한국실내디자인학회 논문집, NO.33 (2002-08) |
페이지 |
시작페이지(19) 총페이지(8) |
ISSN |
12297992 |
주제분류 |
계획및설계 |
주제어 |
바로셀로나 파빌리온 ; 건설예술 ; 구축성 ; 물성 ; 비물질성 |
요약1 |
지금까지 바로셀로나 파빌리온에 대한 연구는 공간의 흐름, 신조형주의적 표현, 요소주의 경향, 피막으로서의 외피, 공간조직과 형태의 대칭성, 공간표현과 이데올로기 등을 다루고 있으며 또한 이 연구들에서 추상적인 형태와 공간을 주요 대상으로 분석하거나 혹은 이를 구축하는 재료의 물성적 표현과 구조기술적인 특성에 대해서도 개별적으로 언급하였지만 구축적인 관점에서 공간을 실재적으로 구축하는 재료와 구조 등의 물성적 표현을 토대로 공간의 특성을 분석했던 사례는 없었다. 따라서 본 연구는 구축적인 관점에서 바로셀로나 파빌리온의 공간 특성을 분석하고자 한다. |
요약2 |
This study analyzed the characteristics of spatial expression in the Barcelona Pavilion to be based on tectonics. Mies pointed out the image of materiality about the material rather than the process of tectonics using the material, and he also expressed demateriality in the image of each material through the reflection. To be liberated from structural matters, the wall has been introduced. He intended to show the design plan as the independent structural system, however, the wall actually seems to be supporting the roof that shows rather clearly self-contradictory because of the expression of materiality in the material. In terms of architectural elements; wall, roof, column, floor, and so forth, tectonic expression and abstract aesthetics stands face to face, because of hiding the productional process and transforming to line and surface in the image of materiality. The interior of the glass wall seems fairly closed space from the exterior, because materiality and reflection of materials of columns and podium. The character of experiential space is inconsistent and fragmentary because of the splendid images from materiality and reflection on the wall, and collision with the reality and the image the wall reflects, even though the geometrical space of the Pavilion's plan has the mutual penetrability and organic character |
소장처 |
한국실내디자인학회 |