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논문명 쇼윈도우 디스플레이 경향에 관한 연구-권양숙 / 강남지역 백화점을 중심으로 / A Study on the Trend of Show window Display- Focused on department of kangnam area
저자명 권양숙
발행사 한국실내디자인학회
수록사항 한국실내디자인학회 논문집, NO.38 (2003-06)
페이지 시작페이지(233) 총페이지(8)
ISSN 12297992
주제분류 계획및설계
주제어 코디네이션 ; 트렌드 ; 색채 ; 오브제 ; 쇼윈도우 디스플레이
요약1 본 연구는 강남지역 백화점 쇼윈도우 디스플레이 디자인이 환경에 나타난 디자인의 형식적인 요소로서 색채와 오브제를 통한 조합(Coordination)과 유행 경향(Trend)을 사례분석을 통해 연구하고자 한다.따라서 본 연구는 초 인류, 초감각 멀티미디어 시대가 지향하는 감성언어로서의 쇼윈도우 디스플레이 디자인이 상업활동에 있어서 다양한 삶의 환경에서 일상을 채우는 시각적 이미지 전달기능의 색채의 역할과 감성적 오브제의 상호조합에 따른 유행 경향을 통해 우리의 환경, 우리의 문화적 정체성을 인식해 보고자 한다.
요약2 The purpose of this study was to find the coordination trend of the image of the color and object from the department show-window display locating in the kangnam area.The result of this study were summarized as following: 1) Show window display determinating the first image of department-store marketing service, playing the role of visual marketing provides the valuable impressions with shoppers in the times of sensibility. 2) In contemporary recognition of "Design is namely culture", show window display proceeds on the direction of concrete and practical presentation of merchandise as many customers are pursuing the high graded luxury brands while their life styles change. 3) Main concept is represented by the coordinated fashion goods on the mannequin or the body and the main theme is displayed variously in the circumferential area or on the articles with the abstract and concrete objects of diverse forms of dominant color and accent color conveying the seasonal theme precisely. 4) The compositive element of color is the decisive factor of the visual sense of space in the coordination-trends of show window display specially representing the seasonal theme or the intentional messages and conduces to the psychological and mental desire in human and the circumstances. 5) Following the color, the compositive element of object presents the concrete image of theme or the abstract and geometrical sense of space besides the visual sense of space and shows the proportionality and the activity in displaying the show window space.
소장처 한국실내디자인학회
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