논문명 |
우리나라 주요 도심 백화점의 차별화 전략에 따른 디자인 특성에 관한 연구 / 1990년대 이후 현재까지 사례분석을 중심으로 / A Study on the Design Characteristics based on the Distinction Strategies of Korean Main City Department Stores |
저자명 |
김현관 ; 최상헌 |
발행사 |
한국실내디자인학회 |
수록사항 |
한국실내디자인학회 논문집, NO.39 (2003-08) |
페이지 |
시작페이지(92) 총페이지(8) |
ISSN |
12297992 |
주제분류 |
계획및설계 |
주제어 |
도심 백화점 ; 차별화 전략 ; 디자인 특성 |
요약1 |
본 논문은 유통업 대변혁 시대를 맞아 유통환경의 변화에 대한 주요 백화점의 차별화 전략에 대해 알아보고, 차별화 전략에 따른 롯데백화점, 신세계백화점, 현대백화점의 디자인 특성은 어떻게 나타나는가를 밝혀내는데 연구의 목적이 있다. |
요약2 |
Big 3 Korean department stores - Lotte, Hyundai, and Shinsegae have pursued a differentiation strategy in order to survive the era of big-bang. This study has proposed to present a frame work with which we can recognize the character of design, which is pertinent to a differentiation strategy. The results of study are as follow ; 1) Lotte department store reveals the 3 strategies - location, composition and specialization strategy and the character of design has traditional, high class and neutral disposition. 2) Hyundai department store reveals high class strategy and the character of design has high class and modern disposition. 3) Shinsegae department store reveals high class and specialization strategies and the character of design has high class, tradition and modern disposition. |
소장처 |
한국실내디자인학회 |