논문명 |
다니엘 리베스킨트의 건축적 사고와 표현 특성에 관한 연구 / A Study on Daniel Libeskind’s architectural contemplation and expressive characteristic |
저자명 |
이도희 |
발행사 |
한국실내디자인학회 |
수록사항 |
한국실내디자인학회 논문집, v.13 n.1(통권 42호) (2004-02) |
페이지 |
시작페이지(30) 총페이지(8) |
ISSN |
12297992 |
주제분류 |
계획및설계 / 이론 |
주제어 |
유대인의 시각 ; 건축과 음악과의 연계 ; 보이지 않는 매트릭스 ; 하이브리드 ; 부재 |
요약1 |
근본적으로 해체의 철학이 가지고 있는 본질이 모든 물체의본성을 파악하고 단순한 언어에 의해 규정한 모순성을 재해석하여 새로운 건축 조형의지로 표현하고자 한다는 점은 분명 해체주의 건축가로서의 사고와 맥을 같이하고 있으나 단순히 해체주주의적 본질에 기반을 둔 개념적 이해가 아니라 리베스킨트만의 건축적 사고의 본질을 파악하고자 하는데 이 연구의 목적을 둔다. |
요약2 |
Architect Daniel Libeskind made peculiar works with ‘Jewish Museum’ in Berlin as a momentum in 1989. The concern was concentrated after Libeskind was selected ultimately to the designer of 'Design for the World Trade Center site' in February 2003. Especially his works which have been recently accomplished are not the deconstructivism were recognized as unreal drawings and simple studies but they are professing his own peculiar architectural thought. However meanwhile researches about Libeskind have been processed in an architect viewpoint of a deconstructivism tendency, lack of researches to be more various point of view. This study fundamentally is sharing the source with Libeskind’s basic idea, as a deconstructivism architect, but not to understand essential concept of deconstructivism which has the philosophy grasps of essence of an object, reconstrues contradiction that the human is simple to prescribe by the language and tries to express in new architectural formative volition. Therefore, the purpose of this study is to grasp of Libeskind’s own architectural thought of the essence, consider background becomes the foundation of the architectural thought and peculiarity of the architectural representation. |