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논문명 아돌프 로스의 장식배제에 관한 연구 / A Study on the Adolf Loos's renunciation of ornament
저자명 유연숙
발행사 한국실내디자인학회
수록사항 한국실내디자인학회 논문집, v.13 n.3(통권 44호) (2004-06)
페이지 시작페이지(11) 총페이지(6)
ISSN 12297992
주제분류 계획및설계
주제어 장식 ; 분리파 ; 아돌프 로스
요약1 오스트리아 태생의 건축가 아돌프 로스(Adolf Loos, 1870-1933)가 1908년에 발표한 ‘장식과 범죄’(Ornament und Verbrechen)라는 비평 에세이처럼 디자인史에서 자주 인용되는 문헌은 그리 흔하지 않다. 그럼에도 불구하고 이 문헌의 내용 혹은 장식에 대한 로스의 견해를 상세하게 소개한 문헌을 국내에서 아직 찾아볼 수가 없다. 이것은 로스의 건축과 공간계획(Raumplan)에 대한 연구결과가 자주 발표되고 있는 것과 아주 대조적이다. 또한 로스가 반 장식주의자라고 일반적으로 알려져 있지만 그의 장식배제가 절대적인 것이 아니었고, 오히려 일정한 경우에 장식의 필요성을 인정했다는 점은 거의 알려져 있지 않다. 본 연구는 이러한 배경 하에 ‘장식과 범죄’에 나타난 내용을 중심으로 하여 장식에 대한로스의 견해를 상세히 소개하고, 이러한 그의 견해가 왜 정확하게 전달되고 있지 않았는가에 대한 비판적 분석을 하려고 한다. 이를 통해 로스의 건축, 실내건축 및 가구디자인을 보다 정확하게 이해하기 위한 기초를 제공하려고 한다.
요약2 Adolf Loos studied at the Dresden Institute of Technology. He lived in America from 1893 to 1896. On his return to Vienna, he worked for a year with the architect, Carl Mayreder. From 1897, he wrote extensively on design and architectural matters. In 1908, his famous article "Ornament and Crime"(Ornament und Verbrechen) was published, in which he linked the use of excessive decoration to a debasement of society.
For Adolf Loos, it was a question not of renunciation of every ornament, but of the liberation from superfluous ornament. Where ornament was pastes on only, without connection with the subject or the building, and where ornament was not honest with the hand put on, the ornament is supposed to be removed. Onto the place of the ornament the joy of the material and the shaping should step. That the opinion of Adolf Loss is not correctly understood is due on the one hand to the concentration on the ‘ornament and crime’ too very much. On the other hand his extreme Position is supposed to be understood more as thinking-impulse, more as provocation.
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