요약1 |
우리나라의 경우, 기존의 호텔 계획에 있어 많은 부분에 입지적 특성, 실정 등을 무시한 외국의 자료들을 근거로 하거나 외국 호텔 건축의 직수입 또는 재포장 등의 상태로 건축되어 기업적 성격을 띠며 대형화, 고층화, 체인화를 지향해 왔다. 그러나 디자인의 다양성과 개별성의 요구에 따른 대안의 미비한 실정에 따라 점차 새로운 개념의 호텔경영이 도입되면서 지역성과 고객의 감성이 중요하게 강조되고 있는 추세이다. 21세기를 맞이하는 이 시점의 상황은 과학과 신기술의 빠른 발전으로 인해 현대는 전자 정보 사회로 변하고 있고, 신매체의 등장으로 대뇌적 문화에서 감각 위주의 시각 언어 시대로 바뀌어가고 있다. 아울러 디자인도 일방통행의 장식적 아름다움만을 추구하는 것을 넘어서 쌍방 전달의 감성적 개념으로 변하고 있다. 이에 본 연구는 특히 감성적 요소가 도입된 디자인 호텔의 사례 연구를 통해 호텔의 감성적 표현 특성에 관한 새로운 접근방향을 정리하고자 한다. |
요약2 |
Urbanization created by modernization and industrialization has brought tremendous growth of hotel demand with city development such as population's centralization, living environment changes, consumption emphasis, and internationalization. Moreover, the hotel industry has been developed in two ways. First, it has been diversified and popularized by hotel culture. Second, the hotel industry has been upgraded form focusing on its specific targets. In the view of Hotel design, Hotel was shown as a social and cultural value. Customer can experience the space, not normal big sizes, but being new and reflecting trends regardless of any purposes or locations. The hotels that were resulted in development of American economy and construction since the 1980 had new design concepts. These hotels were one of the examples showing pluralism requiring on modern society. In the case of Korea, Korean Architect Company have built in copying or repacked western hotel without considering Korean local conditions. Korean company just tried to make large scales, high-story buildings, and chain hotels. Nevertheless, it is the current trend to understand the customer's sensitivity and viewpoint by introducing a new style of hotel management that requires variety and different characteristics of hotel design. Therefore, the purpose of this study presents a direction of the future hotel architecture by analyzing design characters of domestic and international hotels, by collecting various consumer's requests. |