논문명 |
[연구논문-토목] NATM 터널저토피 구간에서의 막장붕락 사례연구 / Case Study on the Tunnel Collapse at the Shallow Depth |
저자명 |
백기현 ; 노종륜 ; 노중권 |
발행사 |
대우건설 기술연구소 |
수록사항 |
대우건설기술, 통권 제27호 (2005-06) |
페이지 |
시작페이지(36) 총페이지(9) |
ISSN |
12298034 |
주제분류 |
시공(적산) |
주제어 |
Shallow depth ; Tunnel collapse ; TSP ; Reinforcement |
요약1 |
익산-장수 고속도로 제○○공구에 위치한 ○○터널은 2차로 병설터널로 전 구간 NATM 공법으로 계획되었다. 본터널의 시공 중 발생된 붕락구간은 저토피계곡 구간으로 당초 Type - F3 으로 설계되었으나, 실제 암질이 비교적 양호하고 막장이 안정되어 암판정 후 Type-3으로 상향변경하여 전단면 굴착중 STA. 2+398 지점에서 발파와 동시에 붕락(지표면에서 깊이3m, 폭6m 함몰)이 발생하였다. 본 구간은 TSP(Tunnel Seismic Prediction) 탐사 및 시추자료등을 통하여 위험성이 예견되었으나, 시공중막장면의 상태가 양호하다고 판단하여 굴착을 진행하던 중 붕락이 발생하였으며, 터널 막장상부 8m 지점지반의 붕락과 함께 지표의 침하에 따라 계곡수 및 지하수가 유입되었다. 따라서 ○○터널의 붕락원인을 규명하고 3차원 터널안정성 해석을 수행하여 적절한 보강대책을 수립하였다. 붕락구간에 대한 복구는 터널 상부와 막장부로 나누어 실시하였다. 막장부붕락으로 생긴 공동부는 팽창성 경량 콘크리트로 충진후 강관다단그라우팅 공법으로 안정화시켰고, 터널상부 지반 침하부에는 먼저 계곡 수로를 이설한 후, 시멘트밀크그라우팅 공법에 혼용된 약액 그라우팅 공법으로 지반보강 및 차수를 한 후 잔여 구간을 안전하게 시공할 수 있었다. |
요약2 |
○○tunnel that is located at Iksan - Jangsu freeway ○○, has collapsed during construction at the valley with shallow depth. Although, the site investigations, such as TSP, drilling exploration and so on, indicated the presence of discontinuities in this section. The RMR was upgraded and the construction were carried out because that not only actual rock qualities were relatively good during construction but also the tunnel face was stabilized. However, the tunnel was collapsed at the same time blasting of full face, and surface and underground water was infiltrated due to the settlement of the upper part of the tunnel face. To restore the collapsed section, 3-d tunnel stability analysis was performed and suitable reinforcement methods were chosen. The cavity of the upper tunnel face was stabilized by means of UAM and ALC injection. And the settlement was restored using L.W grouting method . |
소장처 |
대우건설 기술연구소 |