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논문명 지하철의 기하구조와 운영요소가 소음에 미치는 영향에 관한 연구 / The Effect of Subway Geometric and Operational Elements on Noise for 5th Subway Line in the Seoul City
저자명 김태호 ; 원제무 ; 배현웅 ; 김경도
발행사 대한국토도시계획학회
수록사항 국토계획, v.40 n.3(통권 142호) (2005-06)
페이지 시작페이지(235) 총페이지(11)
ISSN 12267147
주제분류 도시
주제어 소음 ; 기하구조 ; 지하철 속도 ; 터널형태 ; 궤도유형//Noise ; Geometry Structure ; Subway Speed ; Tunnel Configuration ; Rail Type
요약1 지하철의 운영요소와 지하철 소음의 관계에 대한 연구가 필요하나, 아직은 미흡한 실정이다. 또한 정부는 지하철 건설시 환경요소(소음 및 진동)에 관련된 요인들을 배제한 체 경제성 부분만을 중심으로 타당성을 검토해 왔다. 이러한 결과로 정부는 지하터널 구조물의 축소, 차량의 높이의 축소, 궤도부설 공법의 변경을 통한 공사비와 유지비의 절약방법만을 택하였다. 다시 말하면, 소음과 건설관련 영향인자의 관계에 대한 고려는 미흡했다고 할 수 있다. 그래서 지하철 개통시 운행열차의 소음으로 인한 문제가 이용 승객으로부터 크게 제기되고 있어 이를 줄이는 방안이 절실히 요구되고 있다. 따라서 본 연구는 이런 지하철 소음발생 영향인자를 찾아내고 이런 변수들을 개선함으로써 향후 건설되는 지하철 소음을 완화하여 쾌적하고 안락한 지하철 환경을 만들어 주는 기초 자료로 활용하는 것을 목적으로 하였다.
요약2 The subway is a necessary public transportation in big cities, which many citizens are using now. However, the demands for subway inner circumstance by citizens are growing recently. Among them, the noise problem is the hot issue to be solved. Based on noise level data in Subway Line 5 in Seoul, relations Between noise level and other factors including geometry design and operational factors are analyzed. So this study analyzes the noise problem in subway with the following results. First, as a result of relation analysis, the noise degree is deeply related to the subway speed, the tunnel configuration, size, and the rail type. Second, the factor analysis shows that various independent variables are grouped with tunnel type and rail type. Last, the model establishment for noise factor found that the subway speed, tunnel, and rail have biggest relations with the noise.
소장처 대한국토도시계획학회
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