논문명 |
유치원의 공간규모계획에 관한 연구 / A Study on the Space size of the Kindergarten |
저자명 |
강형구 ; 강봉임 ; 이청웅 |
발행사 |
한국실내디자인학회 |
수록사항 |
한국실내디자인학회 논문집, v.14 n.2(통권 49호) (2005-04) |
페이지 |
시작페이지(161) 총페이지(8) |
ISSN |
12297992 |
주제분류 |
계획및설계 |
주제어 |
kindergarten ; architectural planning |
요약1 |
본 연구의 목적은 교육사업의 본질인 교육과 보호라는 2가지 목적을 효율적으로 달성하기 위한 건축공간계획 방안을 제안하기 위한 것이며, 연구의 구체적인 목적은 기존 유치원의 실태조사를 통한 시설의 문제점을 파악하여 그 개선점을 제안하며, 현장 관찰조사로써 교육, 서비스, 관리 공간을 분석하고 유치원시설의 공간규모를 도출하는데 있다. |
요약2 |
Kindergarten is the first educational experience of toddlers, where they experience living in a group environment. Carefully designed, it is intended to provide an environment for nurturing the systematic growth and development of youngsters. Through effective stimulation, young children display their abilities as they independently learn in the controlled setting of Kindergarten. This study advocates the support of educational activities through the use of systematic and scientific architectural design in order to achieve the challenging goals and results desired of Kindergarten education. Upon determining the current state of Kindergarten architectural design, I have sought to apply innovative architectural concepts which can be used to design desirable learning environment for Kindergarten aged children. In calculation of area, the average gross building area is minimum 2.3㎡/p and optimum 2.5㎡/p. The area of classroom is optimum 6.8㎡/p. |
소장처 |
한국실내디자인학회 |