뒤로 원문보기 | 미리보기 [ 원문보기시 소비되는 포인트 : 100 포인트 ]
논문명 렌조 피아노(Renzo Piano)의 미술관건축 공간구성 특성연구 / A Study on the Characteristics of Space Organization of Renzo Piano's Museum Projects
저자명 이성훈
발행사 한국실내디자인학회
수록사항 한국실내디자인학회 논문집, NO.17 (1998-12)
페이지 시작페이지(65) 총페이지(8)
ISSN 12297992
주제분류 계획및설계
주제어 렌조 피아노 ; 미술관건축
요약1 본 논문은 이러한 제3세대 미술관건축을 설계하여 이 분야의 새로운 방향을 제시하고 있는 이태리 건축가 렌조 피아노(Renzo Piano, 1937-)의 대표적 미술관건축물인 휴스톤의 메닐 컬렉션 미술관(Menil Collection & Museum, 1981-87)과 바젤(Basel)의 바이엘러 파운데이션 미술관(Beyeler Foundation Museum, 1993-97) 건물의 공간 및 디자인 요소의 분석을 통해 그 구성요소 및 특성을 고찰하고, 그가 현대의 미술관건축에 제시하는 의의를 조명해 보고자 한다.
요약2 This study intends to analyze the various spatial structures and characteristics of the museum based on the two of the Renzo Piano's recent projects, Menil Collection & Museum and Beyeler Foundation Museum, which defined the direction of the "Third Generation" in museum architecture with reference to the quality of spatial experience and design applications. Comparison and analysis were done on the basic spatial organization, floor layout, accessibility, exhibition area, lighting plan, and circulation between the two museum. Through the itemized common characteristics of the museum, the architect's proposal on meaning and direction of the new museum architecture can be viewed.
The contemporary museums distinguish themselves quite clearly from their predecessors and this applies both to their own form and to their spatial organization. As the public demands and requests toward the museum building facility expand everyday, the architect must respond by providing multiple types of space where people can experience different atmosphere in each area. One concept he used to create multi experienced area was manipulation of the natural light using by the state-of-the-art techniques of the light filtering system and multi-layering roof system to protect the valuable collections against the direct sunlight. But mainly it was to prove his strong belief in "architecture of light" by creating space with minimized meaning but purposely distinguished area in order to provide maximum support to the physical value of the collection. "The connection with nature" is another concept which Piano used to provide the public a tranquil experience through out the architecture which engages in a lively dialogue with the art. In spatial organization, Piano concerned on functionality which not only concentrated on the visitor's point of view but also on the museum staff's comfort. Unlike the traditional museum, he alternates various size of exhibition areas for spatial hierarchy. Specially the spatial flexibility that the temporary exhibition areas are able to be expanded to the permanent exhibition areas by adjoining two spaces differentiate Piano's new museum from the rest.
소장처 한국실내디자인학회
스크랩하기
추천문헌 이 논문을 열람하신 아우릭 회원님들이 많이 열람하신 논문을 추천해 드립니다.
[시론] 4차 산업혁명 시대, 건축의 대응
이명식(Lee, Myung-Sik) - 건축(대한건축학회지) : Vol.61 No.05 (201705)
렘 쿨하스와 카즈요 세지마 건축에서 나타나는 프로그램의 조직과 공간구성 방법의 비교분석
권경민 ; 김종진 - 한국실내디자인학회 논문집 : v.16 n.6(통권 65호) (200712)
건축·도시공간의 현대적 공공성에 관한 기초 연구
염철호 ; 심경미 ; 조준배 - 연구보고서(기본) : 2008 n.8 (200902)
[특집] 국내 친환경 건축물 사례 분석
정지나 ; 김용석 ; 이승민 - 그린빌딩(한국그린빌딩협의회지) : v.9 n.1 (200803)
렌조 피아노의 하이테크 건축에 나타난 생태 중심적 사고에 관한 연구
문정필 - 대한건축학회지회연합회 논문집 : v.13 n.01 (통권45호) (201103)
[현대건축의 흐름] 하이테크 건축-투명성과 가변성을 철학으로
유현준 - 한국건설산업연구원 건설저널 : v.83 (200803)
프로그램과 다이어그램의 적용을 통한 건축 형태 생성 연구
윤혜경(Yoon Hae-Kyung) ; 김주영(Kim Ju-Young) ; 홍원화(Hong Won-Hwa) - 대한건축학회논문집 계획계 : v.26 n.02 (201002)
뮤지엄건축에 있어서 분리형 전시공간구성 특성에 관한 연구
이성훈 ; 박용환 - 한국실내디자인학회 논문집 : v.15 n.5(통권 58호) (200610)
[논문] 세즈마 카즈요의 ‘21세기 미술관’에 표현된 공간형식과 프로그램
송정화 ; 임채진 - 한국문화공간건축학회 논문집 : 통권 제13호 (200508)
[특집] 친환경 건축물의 개념 및 계획 방법
윤종호 - 건축환경설비(한국건축친환경설비학회지) : v.1 n.2 (200710)