논문명 |
필립 스탁의 호텔 프로젝트에서 나타나는 공간구성과 디자인 방법에 관한 연구 / A Study on the Spatial Configuration and Design Method Represented in the Hotel Project by Philippe Starck/ Park, So-La |
저자명 |
박소라 |
발행사 |
한국실내디자인학회 |
수록사항 |
한국실내디자인학회 논문집, v.14 n.4(통권 51호) (2005-08) |
페이지 |
시작페이지(27) 총페이지(8) |
ISSN |
12297992 |
주제분류 |
계획및설계 |
주제어 |
필립 스탁 ; 호텔 ; 내러티브 ; 극적효과 ; Philippe Starck ; hotel ; narrative ; theatrical effect |
요약1 |
필립 스탁은 이안 슈레거(Ian Schrager)와 함께 다수의 호텔 프로젝트를 했는데, 이들은 디자인 측면에서 뿐 아니라 상업적으로도 큰 성공을 거두었다. 1970년대 뉴욕의 유행을 주도했던 디스코 클럽 ‘스튜디오 54’와 ‘팔라디움’의 공동 창립자인 이안 슈레거는 프랑스 디자이너 앙드레 풋만(Andre Putman)에게 의뢰해서 맨해튼의 낡은 호텔을 개조한 모르건 호텔 프로젝트 이후, 뉴욕, 런던, 마이애미, 샌프란시스코, L.A.에 위치한 일련의 호텔을 만들면서 필립 스탁에게 디자인을 맡겼다. 부티크 호텔의 대표적 사례로 볼 수 있는 이안 슈레거와 필립 스탁의 호텔들은 규모면에서 크지는 않지만 모두 특별한 유명세를 누리고 있으며, 여기에는 필립 스탁의 디자인이 많은 기여를 하고 있다. 필립 스탁은 이들 호텔에서 특히 내러티브적인 공간 구성과 극적인 공간 연출을 위한 디자인 방법을 사용하고 있는데, 본 연구에서는 이러한 두 측면을 중심으로 필립 스탁이 디자인한 호텔 실내 공간의 사례 분석을 통하여 공간 구성과 디자인 방법에 대해 살펴보고자 한다. |
요약2 |
One of the most famous designers of our age, Philippe Starck designed eight hotels among Ian Schrager's of which hotels are not so big but have huge popularity all around the world located in major cities such as New York, London, Miami, L.A., and San Francisco. These hotels have brought significant influence particularly to the aspects of their recent fashion and strategies in Boutique hotels. Therefore, this paper intends to examine the space composition and design methods by analyzing the eight hotel projects by him. The research started with reviewing his design background first and analyzed the characteristic of his designs of above hotels. The analysis results were arranged from the aspects of narrative spatial configuration and dramatic presentation. From the aspect of narrative spatial configuration, the hotels by Philippe Starck mainly consisted of 1) boundaries and gateways, 2) spaces of passage, 3) center spaces, and 4) the spaces surrounding the center spaces. For the latter's aspects, it was found that various design methods such as 1) objectification, 2) intended ambiguity, 3) depaysement 4) eclectic hybrid, 5) distortions of scale, and 6) sensuous clues were employed. A study on the hotels by Ian Schrager, which owe their big success to the emotional design of Philippe Starck's, not only widens the understanding of his design world, but also serves to the appreciation of today's hotel marketing strategies and design. |
소장처 |
한국실내디자인학회 |