논문명 |
주택시장에서 건설회사의 CRM 마케팅 전략 / 모델하우스를 중심으로 / Construction firm's CRM(Customer Relationship Management) Marketing strategy for housing market Focused on Model House |
저자명 |
최익성(Choi, Ik-Sung) ; 김재준(Kim, Jae-Jun) |
발행사 |
한국건설관리학회 |
수록사항 |
한국건설관리학회 논문집, Vol.6 No.4 (2005-08) |
페이지 |
시작페이지(113) 총페이지(9) |
ISSN |
1229-7534 |
주제분류 |
시공(적산) |
주제어 |
CRM(고객관계관리) ; 모델하우스 ; 선분양 및 후분양//CRM(Customer Relationship Management) ; Model House ; Before-Sale & After-Sale |
요약1 |
프로젝트의 일정 네트워크는 선-후행 관계로 정의된 액티비티들로 구성되어있다. 액티비티를 완료하는데 소요되는 기간은 현재 주택시장은 시장경제 체제 하에서의 수요자 중심으로 시장이 변화되어가고 동시에 예측할 수 없는 경기 변동의 증대가 이어지고 있다. 주택 보급률은 2002년에 벌써 100%를 도달 하였으며 출생률은 계속하여 감소하는 추세에 있다. 이러한 악조건 속에서 주택 건설업체들이 앞으로 신규고객을 확보하고 이윤을 창출하기 위하여 더 이상 새로운 시장을 개척해 나가기 보다는 기존의 고객을 관리함으로써 계속해서 자사의 제품을 이용 할 수 있도록 하는 것이 올바른 방향일 것이다. 이에 본 연구에서는 주택건설업 부문에서의 CRM(고객관계관리) 적용방향을 모델하우스를 중심으로 현시점의 문제점을 제시하고 앞으로 후분양제도의 도입에 맞추어 모델하우스에서의 CRM을 대체할 수 있는 방법을 제안 하고자 한다. |
요약2 |
The construction industry has also enolved according to the changes and requirements, therefore it coms to manage the relationships with customers. However, the customer management in the construction industry has not been quite genuine, since it has been mainly oriented for public relations and advertisements of companies. The genuine customer management should not only systemize customer data but also provide strategy to utilize it through managing relationships with customers as well as customer themselves. In this research, I have focused mainly on Model House. Marketing is very important planning & coordination to project. And I know that the development power of new product and promotion strategy as to customer needs and wants. The key factor in housing industry is the analysis of customer's needs that key success factor is execution of action plan to our customer. His success in business is in result of satisfaction for our high quality customer. Therefore the CRM system is add to customer satisfaction and increase earning power to a business. |
소장처 |
한국건설관리학회 |